Een bijna onwerkelijke kop voor degradatiekandidaat Go Ahead Eagles, maar het leek wel het belangrijkst doel in een verder gezapig duel waarin Heracles de slimste was met een 1-0 zege.

Het aangezicht van het Heracles stadion hielp ook al niet mee, de tribunes waren ontdaan van hun overkapping en de nieuwbouw van de tweede ring was in volle gang. De wedstrijd kwam maar niet op gang, mede door het bedroevende tempo.

ANDERE KRACHTEN
Alex Schalk schetste het achteraf bijzonder illustratief;  “We hadden er zelf ook niet veel van verwacht, mede door het Europese belang speelden er andere krachten”. De, van blessure teruggekeerde, spits doelde daarmee op het fair play klassement dat de Deventerploeg Europees voetbal gaat opleveren komend seizoen.
De eerste helft kabbelde voorbij met toch een enorme kans voor Glynor Plet.

FAALDE
De oud-Heracles spits Plet kon laten ziet wat hij in zijn mars had bij afwezigheid van Marnix Kolder. Hij faalde opzichtig door veel te twijfelen en niet scherp te zijn voor het doel van Castro. De Almelose sluitpost schrok na 23 minuten spelen toen Plet vrij kon inkoppen, echter vloog de inzet ruim over zijn doel. Het was één van de schaarse inzetten op het doel, Türüç had er in het begin ook eentje en De Sa vlak voor de rust.

TEGENSTOOT
Na de thee verscheen Reimerink plots op het veld, Verhoek teleurgesteld achterlatend in de kleedkamer. Het was wederom Plet die een enorme kans miste, ditmaal op aangeven van Türüç. Juist vanuit de tegenstoot scoorde Heracles dan wel. Bryan Linssen besliste de heenwedstrijd in Deventer al met een hattrick, ook vandaag maakte hij het verschil tussen beide teams. Van rechts stak hij het strafschopgebied binnen en kon ongehinderd de bal in de verre hoek achter Cummins prikken.  De doelman behoedde tien minuten later zijn ploeg voor een nog grotere achterstand.

GEDULDIGER
Het elftal van Demmers was de weg kwijt tegen een ietwat feller Heracles. Linssen kreeg twee kansen op rij, eentje punterde hij naast en eenmaal wilde hij Cummins verschalken met een lob. De Deventer sluitpost was echter geduldiger en keerde de inzet eenvoudig. Halverwege de tweede helft was daar weer een kopkans van Plet en weer mikte de donkere spits te hoog vanuit vrijstaande positie.

SLAAPVERWEKKEND
Het gebrek aan scherpte voor de goal, het lage tempo en de voorzichtige inzet maakte het tot een slaapverwekkend tafereel op de kunstgrasmat in Almelo. Na vele wissels verscheen plots Plet oog in oog met Bram Castro. Maar de spits illustreerde het Eagles seizoen met een slap schot wat katachtig gekeerd kon worden. Toch bleek Demmers tevreden over het creëren van mogelijkheden.

INSTABILITEIT
Achteraf wilde de oefenmeester niet uitweiden over de tegenaanval van Foeke Booy diezelfde ochtend op de betaalzender. Die verweet Demmers weinig loyaal te zijn geweest. De interim coach pareerde het door aan te geven dat hij het niet had gezien. Wel had hij aanknopingspunten voor komende vrijdag. Slim zette hij De Graafschap in de favorietenrol door ze te loven als ploeg in de goede flow. Komende week gaat hij werken aan de instabiliteit die hij gezien had; “We zakten ook af en toe door de ondergrens, dat moet er zeker uit”.

Met dank aan Erik van Luttikhuizen