Go Ahead Eagles won gisterenavond met 0-1 in Sittard waarmee het instroomt in de tweede ronde van de play-offs met FC VVV als tegenstander.

Op de plek waar het ‘Calderwood-effect’ gestalte kreeg, zat het engeltje van 2012 nog op de lat voor de Deventerploeg bij de benauwde zege tegen Fortuna in Sittard.

GEPARKEERD
De eerste helft leek de ploeg van De Koning redelijk ‘geparkeerd’ te staan door de tactiek van de thuisclub. Fortuna had Go Ahead Eagles goed geanalyseerd en stond nauwelijks ruimte toe. Het zette druk op bijna alle plekken, alleen Vriends en Schenk mochten opbouwen. Echter had het daarmee de handen zo vol dat het zelf ook niet aan aanvallen toe kwam. Gelegenheid-spits Kenny Teijsse wat het dichtst bij de openings-treffer na 21 minuten.

HOOG DRUK
Hij punterde de bal naast, nadat een corner niet weggewerkt kon worden door de vele verdedigers en de doelman van Fortuna. Zes minuten later viel wel pardoes die treffer. De thuisclub liet de eigen doelman Kaya constant opbouwen met lange halen, maar toen even niet. Direct werd er door de Deventerploeg hoog druk gezet en veroverde Lars Lambooy de bal van de twijfelende Van Son.

KENMERKEND
Het eendrachtige werk werd door De Kogel op zijn kenmerkende manier afgerond, een dreun in de bovenhoek achter de kansloze sluitpost van de tegenstander. Een bevrijdende treffer voor Kowet. Twee minuten later toonde Teijssse dat hij geen echte spits is. Een slimme vrije trap van Duits viel achter de defensie waar buitenspel werd vermeden door Teijsse, echter gleed hij de bal voorlangs.

DOELSTELLING BEREIKT
De Kogel had aansluitend nog de ruimte waarbij hij twijfelde en even later kreeg hij de bal op zijn scheenbeen waardoor goede mogelijkheden verprutst werden. Fortuna was nog steeds in het duel, terwijl voor Go Ahead Eagles de wedstrijd er eigenlijk op zat. Met de voorsprong halverwege het duel de 0-0 bij concurrent Emmen was de doelstelling immers bereikt: De vijfde plek kon het niet meer ontgaan.

ARROGANTIE
Daardoor speelde de ploeg van De Koning slap en ongeïnspireerd het tweede deel: “Ik heb me daaraan kapot geërgerd, het neigde zelfs naar arrogantie”, mopperde aanvoerder Vriends achteraf. Doelman Zwarthoed moest toen tonen dat hij de beste doelman van deze divisie is en hield zijn doel voor de 29ste keer ‘schoon’. Dat startte direct na de thee al bij een dubbele kans voor Fortuna.

DEKLAT
De sierlijke middenvelder Saddiki was er toen het dichtst bij met een dreun tegen de deklat, waarna Zwarthoed de bal vlak voor de lijn onder controle kreeg. Zeven minuten later ‘keek’ de sluitpost de bal op de paal vanuit een gevaarlijke vrije trap van Hutten en schoot Lagouireh uit de draai over. Tussendoor maakte Kowet geen gebruik van de geboden ruimtes in de omschakeling.

OVERWICHT
Wolters deed dit na 63 minuten wel toen hij behendig zijn tegenstander passeerde en op de vuisten van Kaya vuurde. Even later legde De Kogel een bal klaar via zijn borst, echter ontbrak het aan richting bij het schot van Teijsse dat volgde. Het overwicht bleef voor Fortuna dat graag een punt overhield aan haar laatste thuisoptreden van dit seizoen.

MIRACULEUS
Dat kreeg het uiteindelijk niet omdat Zwarthoed scherp bleef in tegenstelling tot Fortuna dat een uitgelezen kans kreeg via Van Son. De opgekomen verdediger schoot echter vanuit vrije positie over. Na de mogelijkheid van Lagouireh kreeg Fortuna nog een vrije trap cadeau die miraculeus over werd gewerkt door de Volendamse doelman in Deventer dienst. Terwijl de bal via de muur van richting werd veranderd, kon Zwarthoed er net de hand tegen krijgen om het speeltuig via de lat over zijn doel te werken.

GOEDE FLOW
In de slotseconde punterde Maatsen de bal nog op de paal na goede arbeid van Wolters, waarna de scheidsrechter het verlossende eindsignaal liet klinken. “Doelstelling bereikt”, sprak een opgeluchte De Koning die aanvulde dat NAC thuis niet zomaar een duel gaat worden: “Zo’n thuisduel willen we natuurlijk ook gewoon winnen om in de goede flow te blijven”. Dan gaat het richting VVV: “Het blijven de play-offs, we hebben dus 50/50% kans in dat duel”.

INTERVIEWS
Sport Live deed ook vrijdagavond weer verslag van de wedstrijd, vanuit Sittard sprak Erik van Luttikhuizen ook met Bart Vriends, Leon de Kogel en natuurlijk trainer De Koning.  Die gesprekken zijn middels onderstaande linkjes terug te luisteren.

Hans de Koning:

Leon de Kogel: