Go Ahead Eagles corrigeerde al vlot na de thee een matige eerste helft, met twee goede treffers. Uiteindelijk bleef het 2-2 in een duel dat nog beide kanten op kon.

NET TE LAAT
Hans de Koning oogde tevreden na afloop, hij had zijn team veel energie zien leggen in het duel: “De eerste 20 minuten hielden we dat prima vol”. Zijn collega Hyballa hanteerde een 4-1-4-1 strategie wat veel anticipatie-vermogen kostte voor de thuisploeg. De eerste helft oogde Kowet daardoor veelal net te laat en weinig kansrijk voor het doel van de tegenstander.

LANG WACHTEN
Het enthousiaste begin van het duel was vermakelijk voor het uitverkochte stadion, echter na ruim een kwartier werd het muisstil. Toen, de gelegenheid-stopper, Teijsse op de bal ging staan. Doelman Zwarthoed bleef lang wachten toen de NEC spits Mayi alleen voor zijn neus opdook. De Fransman kon de luxe niet aan en strandde op de sluitpost.

VAN DE LEG
Tien minuten voor de rust was diezelfde Mayi doortastender door de steekpass van Quincy, door het centrum, op waarde te schatten en snel te verlengen onder de kansloze Volendammer door. De thuisploeg was ‘van de leg’ en NEC verzuimde door te drukken voor een groter verschil. Na de rust werd en overtuigender gestart hetgeen resulteerde in meer werk voor de Nijmegense sluitpost.

VERNIETIGEND
Dat eerste werk was de bal uit de touwen halen die Duits er keihard had ingelegd. De middenvelder kreeg de bal panklaar van Wolters die aflegde. Duits haalde vernietigend uit: “Ik raakte hem goed en keek de bal na die door de keeper nog iets getoucheerd werd”. De opluchting bij zijn team en het publiek was enorm, hetgeen er voor zorgde dat Kowet de schroom van zich afwierp.

KRUIS KRULLEN
Wolters rost dan nog een bal op doel die Delle net onder de deklat wegtikt en even voor het uur bouwde Duits adequaat op door het centrum. Suk verlengde het speeltuig met zijn hoofd tot aan de matig spelende Ojamaa. De rechtsbuiten twijfelde wat op de 16 meter om uiteindelijk met links de bal in het verre kruis te krullen. Het stadion ontplofte na de wonderschone treffer van de Est in Deventer dienst.

NIEMANDSLAND
Lang duurde de euforie niet omdat voor de zoveelste keer de slimme middenvelder Von Haacke weer eens succesvol de bal door het hart van de defensie stak. Enkele seconden daarvoor was er nog een discussie over een mogelijke overtreding op Wolters: “We waren daardoor net 20-30 cm te laat waardoor ze er door heen kwamen”, aldus trainer De Koning. De bal kwam in het niemandsland achter de defensie waar Zwarthoed op af stormde.

MEEDOGENLOOS
Maar in plaats van door te lopen bedacht de ervaren sluitpost zich en ondernam de terugweg naar zijn doel. De rappe Mayi strafte de beoordelingsfout meedogenloos af door de gelijkmaker binnen te schuiven. In de daaropvolgende fase kunnen beide ploegen de winst naar zich toe trekken, echter verzuimen ze in de afronding.

STOM
Wolters baalde achteraf enorm van het missen van de opgelegde kans vier minuten voor tijd: “Een mooie actie met Brands en ik kom alleen voor de keeper waar ik ‘m eigenlijk te hoog inschiet waardoor ik hem die kans nog gun”. De teleurgestelde Wolters sloot af: “Ik had ‘m gewoon moeten afmaken, stom!”.

INTERVIEWS
Erik van Luttikhuizen sprak na de wedstrijd in de mixed zone met Randy Wolters, Sander Duits en Hans de Koning. Die gesprekken zijn terug te luisteren middels de onderstaande linkjes.

Randy Wolters:

Sander Duits:

Hans de Koning:

Voorafgaand aan de wedstrijd was er nog een mooi afscheid van oud captain Bart Vriends.