Als een groggy boxer doolde de miljoenenploeg uit Arnhem door de Adelaarshorst, een verdienste van de thuisploeg die echter aansluitend verzuimde de trekker over te halen.

COMBINEREND
Go Ahead Eagles kwam er veelvuldig combinerend doorheen na een voorzichtige openingsfase, maar de voorzetten van Antonia waren matig en de aansluiting van de middenvelders te traag. Als de bal dan goed viel zag scheidsrechter Kamphuis de overtreding meermaals niet waardoor bijvoorbeeld Hendriks mistte. Dat was vlak voor de openingstreffer, verdediger Diks was te laat en drukte met twee handen Hendriks een meter vooruit waardoor hij de voorzet geen kracht en richting kon geven.

BOVENLIGGENDE PARTIJ
Na bijna een half uur werd een corner opnieuw ingezet door de gasten en voor gekopt waar Van Wolfswinkel net iets eerder bij de bal was en het speeltuig over de lijn gleed. Een bittere pil voor de speelse thuisformatie die tijd nodig had zich te herpakken. Vanaf tien minuten voor de thee rolden de combinaties weer door de Vitesse defensie, echter werd een schot van Manu geblokt vanuit kansrijke positie en een poging van Antonia over de lat gedrukt door doelman Room. In de rust vroeg Hans de Koning de groep wie er overleden was om de teleurstelling een zwiep te kunnen  geven: We waren lang de bovenliggende partij”, aldus de oefenmeester.

GUNSTIG MOMENT
Zonder wissels werd er hervat, maar kon Kowet niet meer hetzelfde bieden. Ritzmaier kreeg de ruimte vanuit de tweede lijn, maar Room greep bekwaam in. En zoals de eerste treffer uit de lucht viel, kwam de tweede ook als donderslag bij heldere hemel. Vitesse coach Fraser: “Was een gunstig moment waarop de 0-2 valt, waarmee we een lastig uitduel vrij eenvoudig winnen”. Een voorzet van Rashica werd in de ploeg gehouden waar Foor alle tijd en ruimte kreeg om de bal in de bovenhoek te krullen. De Koning stond klaar om te wisselen maar werd achterhaald door die 0-2.

LOGISCHE TWEEDE KAART
Het publiek riep om De Kogel terwijl Marengo werd gebracht voor Hendriks. Manu werd puntspeler, echter kwam hij ook daar niet in het duel. De wedstrijd hobbelde voort en scheidsrechter Kamphuis hielp Vitesse eigenlijk definitief over de streep. De leidsman, die in de eerste helft al genade kende voor een onbesuisde actie van Van Wolfswinkel, deelde niet de logische tweede kaart uit aan de spits. Van Wolfswinkel pakte Manu vast en haalde een veelbelovende aanval er uit. Geen logische geel voor de spits, maar wel voor Duits die verhaal kwam halen. Kowet zit dan duidelijk in de hoek waar de klappen vallen, hoe cliché dat ook klinkt.

DAK VAN HET DOEL
Want het geplande slotoffensief, door verdediger Fischer te wisselen voor een extra spits in de vorm van De Kogel, pakte slecht uit. Vitesse speelde het bekwaam uit en liet de Deventerploeg nimmer meer gevaarlijk worden. Sterspeler Baker was tot dan toe onzichtbaar, maar genoot een enorme vrijheid waar hij dankbaar gebruik van maakte. Theo Zwarthoed voorkwam lang erger, maar had geen antwoord op de prachtige inzet van Rashica tien minuten voor tijd. De Kosovaar joeg de bal in het dak van het doel en daarmee deelde Vitesse juist wel de knock-out uit.

KOOP JE GEEN KLOTEN VOOR
In de ultieme slotfase scoorde Crowley zijn eerste treffer in het rood-geel. De middenvelder krulde de bal, met een stuitje, in de onderhoek achter invaller doelman Tørnes. Aan de andere kant greep Zwarthoed nog tweemaal attent in op inzetten van Baker en voorkwam een nog meer geflatteerde nederlaag dan deze 1-3 al is. “Vitesse speelde slecht omdat wij zo goed speelden”, riep een geïrriteerde Sander Duits die aanvulde: “Weer achteraf concluderen dat  er meer had in gezeten en we leuk hebben gevoetbald, maar daar koop je geen kloten voor”. De Koning sloot af: “Na een uur maken ze die wedstrijd dood samen met de scheidsrechter die marchandeert met de regels”.

Hans de Koning

Sander Duits