In het thuisduel won Kowet afgelopen zaterdag met 3-1 van ADO Den Haag. De geduldig spelende ploeg had weinig moeite met het zwak spelende ADO van Randy Wolters.

GEDULDIG
De wedstrijd startte onder winterse omstandigheden. De koude wind joeg de sneeuw dikwijls onder de daken van de tribunes door. De wedstrijd was boeiend, temeer de Eagles geduldig speelden en weinig weggaven. Antonia werd in zijn 100ste eredivisie wedstrijd dikwijls in zijn kracht gebruikt en creëerde daarmee het meeste gevaar.

ZWEEFKOPBAL
Zo dartelde de rechtsbuiten na zeven minuten naar binnen en stak het speeltuig naar spits Hendriks die te onbesuisd omging met die kans en de bal de tribune injoeg. Antonia speelde Crowley goed in die zijn schot uiteindelijk gekraakt zag en op het half uur stapte Hendriks te laat in. Wederom op voorzet van Antonia, echter de bal kwam bij de 2e paal waar Duits nog kracht probeerde te geven met een zweefkopbal die keeper Šetkus pareerde.

BOVENBEEN
De thuisclub had de kansen, in een laag tempo en zonder zelf iets weg te geven achterin. De beloning volgde zeven minuten voor de thee toen de voorzet van Antonia gepakt leek te worden door de doelman. Echter toucheerde hij de bal iets en kon Hendriks, die al in de lucht hing achter Šetkus, de bal met het bovenbeen binnen drukken. Een bevrijdende goal voor de ploeg én voor de gretige centrumspits.

VOORBEREID
Hendriks, vorige week op het laatste moment ingevallen toen De Kogel niet kon starten in Nijmegen,  heeft nu echt voorbereid naar deze wedstrijd toe kunnen leven. Tegenstander ADO speelde zonder enige overtuiging en de kersverse trainer Groenendijk had wel 9 man kunnen wisselen. Hij koos er twee uit in de rust, waardoor de net ingevallen Havenaar de eerste mogelijkheid voorlangs kopte.

ONZEKERHEID
Terwijl aan ADO zijde Wolters ijverig begon, kwam Marengo bij de Deventerploeg juist later op gang na een weifelend begin. Een bijzonder duel voor beide vleugelspelers die eigendom zijn van de tegenstander. Marengo was dicht bij zijn eerste treffer in het rood-geel toen hij tussen een pass van Šetkus kwam, maar vervolgens stuitte op diens benen. Het was zeker niet de laatste onzekerheid in de Haagse defensie.

OP SNELHEID
Want na 57 minuten werd een matige uittrap door Marengo opgevangen en prutste Beugelsdijk te veel waar Sam Hendriks weer van profiteerde. De Doetinchemmer pikte de bal op en stevende op het doel af: “Ik was gefocust op de goal en de keeper en ging er op snelheid voorbij. ”Hendriks schoof vervolgens beheerst de 2-0 binnen, een belangrijk doelpunt voor Hendriks: “Het maakt nu even niet uit wie ze maakt, maar ik ben wel spits en wil ze eigenlijk allemaal maken”. De wedstrijd oogde in de tas zeker toen vijf minuten later ADO met 10 man kwam te staan.

LOSSE PLAG
Als Hendriks op zijn derde goal af leek te stevenen, gleed hij bijna onderuit en werd vervolgens volledig uit balans gebracht door Šetkus. De doelman mocht inrukken van scheidsrechter Jansen die zijn eerder gegeven strafschop weer introk omdat een losse plag op het veld bewees dat de overtreding net buiten de 16 was. Maar omdat even daarvoor Wolters als derde speler gewisseld was, moest middenvelder Malone de keeperstrui aan. De Eagles namen gas terug waardoor ADO weer in de wedstrijd kwam.

ONNODIG SPANNEND
Ook mede geholpen door Jansen, de leidsman zag een enorme schwalbe van Beugelsdijk aan voor een duwfout van Achenteh en legde de bal op de stip waardoor invaller El Khayati de wedstrijd nog onnodig spannend maakte. ADO zocht, met nog vier minuten op de klok, onhandig naar de gelijkmaker en De Koning versterkte zijn team met Nieveld. Vanuit die rust kwamen er diverse countermogelijkheden.

WONDERSCHONE TREFFER
Zo stuitte Antonia op de voeten van gelegenheidsdoelman Malone en kopte Hendriks rakelings voorlangs. Ritzmaier hengelde uiteindelijk de winst definitief binnen met een wonderschone treffer van 40 meter: “Ik zag dat ie er te ver voor stond en hij ging er mooi in”. Het was Ritzmaier’s eerste doelpunt in Deventerdienst en daarmee bekroonde hij een goed optreden van zichzelf en zijn ploeg. Ook De Koning had het als een “dik en dik-verdiende” overwinning ervaren.

ZELFVERTROUWEN
De trainer vulde aan: “Wel met beide voeten op de grond blijven, volgende week staat Roda weer voor de deur”. Toch kon hij niet ontkennen dat de poppetjes steeds meer op de juiste plek staan: “Om Hendriks kan ik nu niet meer heen, De Kogel moet aan de gang”. Verder had de oefenmeester keurig de druk weggehaald binnen de selectie die met steeds meer zelfvertrouwen begint te voetballen: “In je sterkte spelen, zoals die twee op het middenveld hun ding laten doen onder aanvoering van Duits”.

Hans de Koning

Sam Hendriks