De belangen waren groot in de derby tegen hekkensluiter Heracles Almelo. Winst zou een enorm gaat slaan naar de directe degradatie plek en de aansluiting met de veilige middenmoot bewerkstelligen. Na de midweekse uitputtingsslag tegen FC Twente was het de vraag of de thuisploeg voldoende hersteld was. Go Ahead kwam echter fris en fruitig uit de startblokken en zette Heracles direct onder druk. De snelle en fraaie openingstreffer van de in de basis teruggekeerde Marnix Kolder leek het ideale scenario voor deze middag in te luiden. Ware het niet dat de veldverwijzing van Deniz Türüç in de 22ste minuut de wedstrijd volledig deed kantelen. Na een onbesuisde tackel met gestrekt been liet hij scheidsrechter Bas Nijhuis geen andere keus dan het trekken van een rode kaart. Een uiterst onnodige en dus domme actie op het middenveld zonder enig Almelose dreiging.

De moed zakte het overgebleven tiental zichtbaar in de schoenen. Wederom moest er ruim een uur tegen een numerieke meerderheid opgebokst worden. Heracles rook bloed en wist al snel de vrije man te vinden. Go Ahead verloor de grip op de wedstrijd volledig en het was wachten tot Heracles zou toeslaan.
Mickey van der Hart, in de basis als vervanger van de geblesseerde Cummins hield de nul tot aan de rust. Koud uit de kleedkamer moest hij echter snel capituleren bij een kopbal van Brian Linssen. Een nederlaag bleek onvermijdelijk. Dezelfde Brian Linssen bepaalde de eindstand hoogstpersoonlijk op 1-3. En daarmee kwamen we niet slecht weg.

Een dure nederlaag in deze zes-punten wedstrijd. Foeke Booy was na afloop furieus op Deniz Türüç. Terecht, aangezien voor de tweede maal deze week de wedstrijd volledig onnodig uit handen werd gegeven.

Stem hier op uw man of the match.

Go Ahead Eagles – Heracles Almelo 1-3 (1-0)

9. 1-0 Marnix Kolder

46. 1-1 Bryan Linssen

68. 1-2 Bryan Linssen

90.+3 1-3 Bryan Linssen

Rode kaart: 22. Deniz Türüç (Go Ahead Eagles)

Gele kaart: Sander Duits, Sven Nieuwpoort (beide Go Ahead Eagles), Joey Pelupessy (Heracles Almelo)

Scheidsrechter: Bas Nijhuis

Toeschouwers: 7978

Go Ahead Eagles: Mickey van der Hart; Sven Nieuwpoort, Bart Vriends, Jop van der Linden, Giliano Wijnaldum (61. Xandro Schenk); Jeffrey Rijsdijk, Sjoerd Overgoor, Sander Duits (75. Teije ten Den); Deniz Türüç, Marnix Kolder, Fernando Lewis (67. Alex Schalk).

Heracles Almelo: Dennis Telgenkamp; Joey Pelupessy (46. Milano Koenders), Mike te Wierik, Jeroen Veldmate, Fahd Aktaou; Simon Cziommer (85. Bas Sibum), Iliass Bel Hassani, Mark-Jan Fledderus (39. Bryan Linssen); Thomas Bruns, Wout Weghorst, Oussane Tannane

Interviews: Erik van Luttikhuizen