FC Twente zette in een volle Grolsch Veste Go Ahead Eagles zwaar onder druk, maar de Deventer formatie knokte zich naar een puntendeling. Achteraf wel een dubbel gevoel omdat een 0-2 voorsprong uit handen werd gegeven. Ondanks het verdeelde gevoel overheerste tevredenheid bij de equipe van Van Wonderen.

De trainer die een 4-4-2 opstelling opstelde om FC Twente te beteugelen en dat pakte prima uit. Er werd voor iedere meter geknokt in Enschede op de dramatische grasmat. Omdat de ruimtes klein werden gehouden werd de thuisploeg gedwongen tot snellere combinaties en juist daar ging het mis voor FC Twente. De eindpass was keer op keer slecht, echter kon Go Ahead Eagles daar vanuit de omschakeling nauwelijks van profiteren.

Want de rood-hemden zette ook snel druk op Kowet, waardoor het speeltuig regelmatig al net zo snel werd ingeleverd en Go Ahead Eagles eigenlijk constant onder druk bleef staan. Maar als de omschakeling wel eens lukte werd het ook direct gevaarlijk. Zoals na 14 minuten spelen toen Lidberg de bal wel bij een medespeler kreeg. Cordoba kon daardoor strak uithalen en noopte Unnerstall tot een uiterste redding. FC Twente zelf had het balbezit, maar verder dan een kopballetje van Limnios en een vervaarlijk schot van Vlap voorlangs het doel van Noppert kwam het eigenlijk niet.

Go Ahead Eagles was effectief met de treffer van Lidberg, die de corner van Rommers keurig in de verre hoek achter de Duitse sluitpost deponeerde. Zo was het 0-1 met de rust en de verwachte stormloop van het elftal van Jans na de thee was te verwachten, maar weer was GA Eagles effectiever. Ondanks de twijfel die Oratmangoen toonde in de omschakeling, na de eerste Twente aanvalsgolf, schoot de behendige aanvaller vanaf 20 meter met een lastige stuit voor de doelman. “Mijn ploeggenoten zeggen regelmatig: Schiet dan toch eens van afstand, maar toen ik had geschoten wist ik eigenlijk wel dat Unnerstall de bal zou keren.

Echter stompte de doelman de bal richting de meegelopen Cordoba die een staaltje balans toonde van de bovenste plank. De lastig stuitende bal werd door de Bask kunstig binnengewerkt voor de 0-2, daarmee was het grootste deel van het stadion in Enschede even stil, behalve dan het ontploffende uitvak met ruim 600 meegereisde Eagles supporters.

Het werd nog meer vechtvoetbal, mede dankzij de kletsnatte en sompige grasmat waarop goed voetbal onmogelijk bleek. Zo keerde Noppert een inzet van Limnios en leken de gasten uit Deventer wederom te gaan verrassen bij FC Twente. Want iedere aanval van de thuisclub strandde op de onverzettelijke verdediging van het in het paars spelende GA Eagles. Echter na 73 minuten pakte dat pardoes goed uit voor de thuisploeg, nadat Ron Jans een blik kwalitatief hoogwaardige invallers in het veld had gebracht.

Eén van die invallers, flankspeler Misidjan, joeg de bal in de 16 van Noppert waar Vlap richting het Deventer doel schoot. De bal leek een prooi voor de Eagles doelman, echter zat Kramer er ongelukkig tussen waardoor de bal binnen-kletste en een waar slotoffensief werd ingezet richting de eigen fanatieke aanhang. De fans joegen hun club op en aanvalsgolf na aanvalsgolf stormden het strafschopgebied van Noppert binnen.

Echter was daar telkens wel weer een been van een verdediger of doelman Noppert, zoals op de inzet van Zerrouki twaalf minuten voor tijd. Toch kwam de gelijkmaker, bijna illustratief voor FC Twente dit seizoen. Alleen al tegen GA Eagles is het frappant zoals ze de goals maken. Ditmaal was het een hoge voorzet van Brenet die door de wind werd gegrepen en pardoes achter Noppert in de verre hoek viel. Billenknijpen in de slotfase, maar Van Wolfswinkel ging door met waar Twente de hele wedstrijd al actief was, namelijk het missen van kansen zodat een puntendeling het gevolg is.

Dubbel gevoel voor trainer Van Wonderen: “Een prachtig gevecht in een heerlijke atmosfeer waarbij je hoopt dat de 0-2 voorsprong over de streep getrokken gaat worden. Mede door het veld vroeg deze wedstrijd om meer opportuun spel, dus overleven geblazen, iets wat gedeeltelijk is gelukt”, aldus de oefenmeester in Deventer dienst. “Ik heb ze een compliment gemaakt, hoe ze bleven staan, hoe ze hebben verdedigd”, zo sloot Van Wonderen af met gemixte gevoelens.

Naast Kees van Wonderen sprak Salland1 verslaggever Erik van Luttikhuizen ook met Ragnar Oratmangoen en Joris Kramer. Die gesprekken zijn terug te luisteren via onderstaande linkjes van SoundCloud. Deze interviews zijn beschikbaar gesteld door Salland Sport, het sportprogramma van de streekzender Salland1. De vrijwilligers van Deventer Voetbal en Salland1 werken nauw samen en komen zo iedere week tot een compleet document van alle Go Ahead Eagles wedstrijden.

Het is ook na deze wedstrijd weer mogelijk om te stemmen op De Eagle van het jaar op deze pagina!

Bron: Deventervoetbal.nl