Na enkele goede resultaten op vreemde bodem was Go Ahead Eagles in Alkmaar niet opgewassen tegen subtopper AZ. Door doelpunten van Johannsson en Dos Santos werd het 2-0.

Schenk voor Wijnaldum

Ten opzichte van de wedstrijd tegen Vitesse was de basisopstelling op één plek gewijzigd. Schenk verving de op de afsluitende training geblesseerd geraakte Wijnaldum op de linksachter positie. De weer fitte Kolder en de Sa namen plaats op de bank. 250 meegereisde fans zagen dat Go Ahead het bal opende tijdens de aftastende beginfase van het duel.
Reimerink kreeg na geklungel in de AZ defensie de bal pardoes voor zijn voeten maar vond helaas slechts het zijnet daar waar hij de 0-1 had moeten maken. Dat de voorzet van Lewis de achterlijn al had gepasseerd deed hier niets aan af.

Achterstand

Deze mogelijkheid leek het sein voor AZ om het tempo en de druk op te voeren. De voorsprong voor de Alkmaarders kwam er dan ook en was op dat moment verdiend. Johannsson kon de bal bij de eerste paal binnentikken, mede omdat van der Hart op weg was om de voorzet te onderscheppen en de doellijn had verlaten.  AZ bleef in het vervolg van de eerste helft de bovenlliggende partij maar de marge bleef beperkt tot een doelpunt.

Tweede helft

Go Ahead kwam de tweede helft goed uit de kleedkamer. Reimerink was wederom dichtbij de gelijkmaker maar zag zijn inzet op de lat belanden. Invaller Marnix Kolder was met het hoofd nog dichtbij maar kreeg de lastige kopbal niet tussen de palen.
De ruimte die Go Ahead moest weggeven tijdens de jacht op de gelijkmaker werd korte tijd later door AZ uitgebuit. De jonge Dos Santos schoof de bal bekeken langs de kansloze Mickey van der Hart; 2-0. Omdat voorin bij Go Ahead de scherpte ontbrak zou aan deze stand zou helaas niets meer veranderen en boekte AZ de zesde overwinning op rij.

AZ – Go Ahead Eagles 2-0 (1-0)

Stem hier op uw man of the match

Interviews Erik van Luttikhuizen