Go Ahead Eagles was lang de bovenliggende op Spangen, maar Sparta toonde zich effectiever en profiteerde optimaal met een 2-1 zege.

De start kon niet dramatischer, want de eerste keer dat Sparta op de helft van Go Ahead Eagles verscheen, was het direct 1-0. De vroege voorzet mocht vrij gegeven worden en Amofa miste de in geslingerde bal. Achter hem schrok Deijl, maar Van Crooij toonde zich attenter en tekende een zeer vroege openingstreffer aan.

Even leek het team van Hake van slag, maar gelukkig strafte Sparta dat niet af, waarna een geweldige fase volgde van de Deventer-ploeg. Dominant dwong het de Kasteel-club achteruit, echter kwam het maar tot een kans. Na bijna een half uur spelen kopte Nauber knap op goal, echter was daar de katachtig redding van Sparta-doelman Olij. Het ontbrak de Deventer-ploeg verder aan creativiteit bij afwezigheid van Tekie, Willumsson en Edvardson.

Alle focus dan op de keihard werkende Adekanye, echter vergat de VAR dit en ontnam de arbitrage de Deventer formatie een loepzuivere strafschop. De Eagles aanvaller wordt geraakt en niet de bal, mogelijk als het een andere Eagle was geweest zou de bal alsnog op de stip worden gelegd.

Pas blak voor de thee kwam Sparta nog even op de Deventer-helft kijken, maar met 1-0 ging men de rust in. Na de thee was Kowet weer even afwezig wat bijna tot de 2-0 leidde. GA Eagles ging door waar het mee was gestopt voor de onderbreking, goed positiespel, verzorgd voetbal, maar met een slechte eindpass. Als de spitsen al werden bereikt, waren ze dramatisch in balbezit.

De ene keer dat het wel goed ging was het ook direct raak. De combinatie op de 16 bereikte Stokkers en de oud Spartaan krulde de bal keurig achter Olij voor de gelijkmaker. Van doordrukken was nauwelijks sprake, want Sparta was dan bijna nooit op de Eagles helft te vinden, als dat dan wel gebeurde toonde de sterke spits Lauritsen aan ook erg slim te zijn. Zo’n spits kan zoveel verschil maken dachten vele Eagles fans, zeker toen hij zich oppermachtig toonde in de lucht en briljant de 2-1 binnen knikte. Dit slechts enkele minuten na de gelijkmaken.

De Eagles wilden aansluitend wel doordrukken richting de gelijkmaker, die gezien het betere veldspel niet onverdiend zou zijn, echter kwamen ze maar niet tot uitgespeelde kansen. Rene Hake wisselde aansluitend zeer optimistisch, echter daarmee gaf de Eagles coach het initiatief uit handen en kreeg Sparta zelfs de mogelijkheden op nog meer. Van een slotoffensief was nimmer sprake en zo ging de Deventer formatie onnodig onderuit in Rotterdam.

Na afloop toonde Stokkers zich dolgelukkig met zijn mooie treffer tegen zijn oude broodheer, maar zijn coach was nors. Hake sprak uit dat het incident binnen de 16 “waarschijnlijk niet zwaar genoeg werd bevonden”, maar was duidelijk ontstemd. Op de vraag of dit een gewoonte gaat worden, sprak de oefenmeester uit: “Dat hoop ik toch niet, drie loepzuivere gevallen in drie duel is veel te veel.”

Go Ahead Eagles kent eindelijk een volledige week rust richting de derby van het Oosten, zondag komt het ijzersterke FC Twente op bezoek. Leidsman is dan Oostrom, hij was de VAR bij Sparta vs. GA Eagles afgelopen zondag…

Het is ook na deze wedstrijd weer mogelijk om te stemmen op De Eagle van het jaar op deze pagina!

Bron: Deventervoetbal.nl