Ondanks dat PSV met een vormcrisis kampt was Go Ahead Eagles niet bij machte daarvan te profiteren zaterdagavond. Het verloor met 1-0 door een treffer van Siem de Jong.

BUS PARKEREN
De strijdwijze van Hans de Koning  was een logische; de bus parkeren en hopen dat PSV wederom zou falen. Tegen Feyenoord nog een succesvolle strategie, echter tegen de landskampioen net niet voldoende. Toch duurde het tot de 28ste minuut voordat PSV eens gevaarlijk werd. Veel gebrei en tempoloos voetbal ging er aan die eerste kans vooraf. Middenvelder Ramselaar schoot vanaf 16 meter op de buitenkant van de paal.

BALBEZIT
Niet veel later schoot Pröpper naast, maar door een gebrek aan echte kansen voor de thuisploeg werd deze mogelijkheid onterecht gepromoveerd tot een echte kans. Want PSV speelde in een bedroevend tempo en kreeg de Deventer defensie niet op de knieën. De thuisclub had het meeste balbezit, maar wist er doorgaans geen raad mee. Pas zes minuten voor tijd moest doelman Zwarthoed echt ingrijpen, zijn reflex voorkwam een treffer van Luuk de Jong.

SCHOEISEL
Heel af en toe kon GA Eagles omschakelen, maar veelal faalde Maatsen dan in de balaanname, miste de scherpte of keek vertwijfeld naar zijn schoeisel. Misschien had de PSV huurling in Deventer dienst, Ritzmaier, wel de grootste kans. De middenvelder ging voor eigen succes in plaats van Antonia in de diepte weg te sturen. De lob ging uiteindelijk zonder gevaar naast het doel. De, uitgefloten, invaller Siem de Jong zou niet veel later het duel gaan beslissen.

BINNENSCHUIVEN
Het publiek in Eindhoven werd niet echt verwend toen de hekkensluiter op bezoek kwam zaterdag. Maar het toonde ook trekjes van verwend gedrag door invaller Siem de Jong uit te fluiten. Op zijn beurt kon hij het publiek de mond snoeren met een treffer, de winnende bleek later. Uit een voorzet van Brenet mocht De Jong eenvoudig binnenschuiven.

GRETIGHEID
Het doelpunt viel omdat linksachter Achenteh verzuimde mee te verdedigen en daardoor kon Siem de Jong ongehinderd de voorzet achter Zwarthoek binnen lopen. De invalbeurt van De Kogel gaf hoop in de Deventer harten, hij toonde gretigheid en schoot nog vervaarlijk vanaf 16 meter even voor tijd. Vanuit de omschakeling van die mogelijkheid moest Zwarthoed serieus ingrijpen, de doelman keerde een inzet van Jozefzoon nadat Ojamaa kinderlijk eenvoudig balverlies had geleden.

IS WAAR JE STAAT
Het verlies was volgens trainer De Koning terecht omdat zijn ploeg te weinig had gecreëerd om aanspraak te maken op een treffer: “Het is zonde dat die onnodige goal valt, maar dit is ook waar je staat”. De Koning besefte ook dat zijn ploeg in balbezit meer had moeten doen: “We hadden ze meer pijn moeten doen, het was benedenmaats voorop”. De oefenmeester was wel blij met de goede indruk die zijn spits De Kogel maakte en rekent op de spits in de laatste wedstrijd van dit jaar; volgende week reist Go Ahead Eagles af naar Groningen.