De stadionspeaker kondigde een minuut stilte aan voorafgaand aan het duel, maar moest zich later corrigeren. Dat eerbetoon zal er zondag komen in Deventer al was gisterenavond een goede generale met de 1-4 winst op Den Bosch.

De man met de microfoon voelde zich ongemakkelijk nadat hij eigenhandig de beslissing had gemaakt voor een minuut stilte. Het leek hem gepast op deze wijze Cees van Kooten te herdenken. De all-time topscorer van de club overleed die ochtend op 67 jarige leeftijd. Het eerbetoon wordt bewaard voor zondag als Go Ahead Eagles het Groesbeekse Achilles ontvangt.

ARCHITECT
Chris David voelde zich allerminst ongemakkelijk toen hij Hamdaoui moest vervangen. De vleugelspeler moest geblesseerd naar de kant en de kersverse aanwinst David mocht hem vervangen van Demmers. Het was Davis die direct opstond als architect in jacht op de gelijkmaker. Even daarvoor stapte Vriends erg diep in en kon Den Bosch omschakelen. De watervlugge Zeldenrust zette voor op Havar die Teijsse afstrafte en de 1-0 binnenschoof.

VOLLEY
David wees en eiste ballen op, passte over 40 meter op de stropdas alsof het business as usual was. Het was ook de inleiding voor de gelijkmaker, de opening van David op Van Overbeek. Dat gevaar kon nog worden afgewend door de Bossche defensie, echter had die geen antwoord op de volley van Van Ewijk. De kleine middenvelder schoot prachtig binnen na een doorkopbal van De Kogel op een inworp vanaf links.

ATTENT
David stond ook aan de basis van de 1-2 toen zijn vrije trap werd doorgekopt door Teijsse en Bart Vriends attent voor de doelman opdook. De aanvoerder tikte binnen voor de 1-2. De score had voor rust nog verder kunnen oplopen als De Kogel zijn vizier wat scherper had staan. In de kleedkamer constateerde Demmers een goede instelling: “We gingen de strijd aan en pakten de achterstand als team goed op”. Na de thee zette David Jeffrey Rijsdijk vrij voor de goal en kreeg Teijsse nog een goede kopmogelijkheid.

SPUTTERDE
Den Bosch wisselde wat aanvallender, echter werd dat linksachter Fernandes teveel, hij ving de bal met de hand binnen de beruchte lijnen waarna De Kogel vanaf 11 meter mocht aanleggen. De spits faalde niet en joeg de bal hoog in de touwen. De wedstrijd was gewonnen, de Bossche ploeg sputterde nog wel tegen maar kon nauwelijks vuist maken. Ook het inbrengen van oud-Eagle Orlando Smeekes had geen effect, Van Ewijk kreeg zelfs nog een kans op de 1-4 toen hij nipt voorlangs kopte.

KAKKEN
Diezelfde middenvelder zette de defensie van Den Bosch flink te kakken met zijn actie op de achterlijn na 75 minuten. De voorzet kwam uiteindelijk uit bij  Džepar die wederom scoorde bij zijn invalbeurt. De Bosschenaren scoren nog tegen bij een hoge voorzet waarbij defensie en doelman opzichtig faalden. Sander Duits deed tenslotte waarmee hij het duel ook begon; een goede kans missen. Echter was de winst al lang veilig gesteld en zo werd topschutter Cees van Kooten niet alleen geëerd met rouwbanden, maar ook met een goede zege in Den Bosch.

Dennis Demmers

Jeffrey Rijsdijk