Maandagavond leek de avond te worden van de blessures in de Adelaarshorst, maar de invallers beslisten het belangrijke duel tegen FC Volendam. In een kraker voor die belangrijke vijfde plek trok Go Ahead Eagles aan het langste eind met een late treffer van Kenny Teijsse. De invaller drukte de 3-2 binnen in de extra tijd.

OVERWELDIGEND
Go Ahead Eagles begon overweldigend en speelde FC Volendam 20 minuten lang helemaal zoek, echter verzuimde men het duel toen al te beslissen. Volendam startte met twee mogelijkheden, maar de eerste Deventer kans was direct raak. Daar ging een prachtige actie van Robin van de Meer aan vooraf. Hij troefde zijn tegenstander af en produceerde een cross-pass over ruim 50 meter.

BRILJANTE AANVAL
Aan de andere kant nam Darren Maatsen keurig aan, zocht de tegenstander op en krulde het speeltuig voor de goal waar Leon de Kogel vogelvrij opdook. De topschutter kopte half vallend de bal tegen de touwen en bekroonde een briljante Deventer aanval. Het startschot voor een heerlijke openingsfase, want niet veel later stormde Randy Wolters alleen af op doelman Verhulst, echter schoot de buitenspeler recht op de doelman evenals Ten Den in de nastoot.

VOLLEERDE
Weer twee minuten later volleerde De Kogel een voorzet van Maatsen richting de verre hoek, echter haalde verdediger Zeijlmans het speeltuig miraculeus van de lijn. Daar schoot het de spits overigens ook direct weer in de buikstreek, de kwetsuur die hem in Eindhoven ook al aan de kant bracht. Teije ten Den kopte een voorzet van Wolters over nog net binnen het kwartier, pas toen kwam Volendam voor het eerst aan de overzijde.

KANTELDE HET DUEL
Direct ook gevaarlijk, want Zwarthoed kon aanvaller Hooi maar nipt van het scoren afhouden. Aan de andere kant vuurde De Kogel met links richting de bovenhoek, maar weer was daar doelman Verhulst die de schade beperkt hield tot 1 tegentreffer. In de 20ste minuut kantelde het duel door een overtreding van aanvoerder Schilder die daarbij Ten Den blesseerde. Met invaller Teijsse was het zoeken naar de juiste patronen, Volendam greep dat aan om terug in het duel te geraken.

SLIJTAGESLAG
Van Kippersluis schoot een voorzet van links hard tegen Zwarthoed aan waarna de bal in het doel verdween: “De 1-1 was een domper, ook voor het publiek”, concludeerde trainer De Koning na afloop. Alleen Lambooy testte vlak voor rust doelman Verhulst nog; “In de rust werd gevraagd wie er verder kon en wie niet”, verklaarde Teijsse de slijtageslag. De Kogel bleef achter en Jerry van Ewijk werd de nieuwe spits.

KOELE SCHUIVER
De kleine Arnhemmer had niet veel tijd nodig: de eerste aanval na de thee, van de thuisclub, werd direct bekroond met de 2-1. De sleurende Wolters stak de bal slim door de defensie waar Van Ewijk op randje buitenspel weg startte. De koele schuiver was goed voor de nieuwe voorsprong, het signaal voor een nieuwe stormloop. Zo ramde Lambooy een goede aanval over die werd voorbereid door Maatsen en Van Ewijk en was Wolters slim in een tegenstoot.

GEDECIDEERD
De sleurende linksbuiten werd diep gestuurd over rechts en kruiste op volle snelheid voorlangs zijn tegenstander en ging behendig naar de grond binnen de beruchte lijnen. Van Ewijk pakte gedecideerd de bal: “Ik wil van waarde zijn, daarom pakte ik die penalty, maar ik overspeelde mijn hand”, verklaarde de kleine virtuoos zijn misser op de bevrijdende 3-1. Van Ewijk schoof de bal naast vanaf elf meter.

BINNENGELOPEN
Voor Volendam dé doping om weer in het duel te geloven en Kowet werd veelvuldig vastgezet op eigen helft. Trainer Molenaar bracht een extra aanvaller na 74 minuten spelen en dat werd direct beloond in de daarop volgende snelle aanval. Een harde voorzet vanaf links werd bij de tweede paal binnengelopen door Lagmouchi . Virtueel had Emmen op dat moment de vijfde plek in handen.

NIET AFDRUKKEN
Toen vlak voor tijd Teijsse stuitte op doelman Verhulst en ook Van der Meer niet kon afdrukken, leken beide ploegen genoegen te nemen met een remise. Echter in de extra tijd kreeg Maatsen de tijd en de ruimte om vanaf rechts een voorzet voor het doel te jagen waar Teijsse net tegenaan kon lopen: “De bal kwam op een lastige hoogte, ik raakte hem niet vol”, vertelde Teijsse na afloop.

BELANGRIJKE
Met de binnenkant voet duwde hij de bal onder de doelman door, die al grabbelend probeerde een treffer te voorkomen: “Het was ff spannend, niet over, wel over de lijn”, vertelde de breed grijnzende matchwinner na afloop. Teijsse besliste het duel in de slotminuten en bezorgde zijn ploeg een enorm belangrijke overwinning. De ongelukkige Van Ewijk was het meest blije: Ik dacht, dat gaat me toch niet gebeuren! In mezelf juichte ik als hardste bij de 3-2”.

INTERVIEWS

Hans de Koning: