De Deventer-ploeg speelde enorm volwassen tegen een gedegen tegenstander vrijdagavond. In een wedstrijd zonder echte uitgespeelde kansen maakte het wel meer aanspraak op de winst, echter bleef het op 0-0 steken.

Het was allerminst een vervelende 0-0 wedstrijd, de eerste helft zette de ploeg van De Koning tegenstander Eindhoven volledig vast op eigen helft, echter zonder al te veel kansen te creëren.

OMSINGELING
De ploeg werkte keihard, zette enorm vroeg en ‘hoog’ druk waardoor Eindhoven nauwelijks over de helft kwam. “We waren in de laatste fase niet scherp genoeg, de laatste pass was niet goed”, concludeerde uitblinker Nieveld achteraf. Met regelmatig slechts drie man achterop door het gewaagde inschuiven van Schenk, wist Eindhoven zich geen raad met de omsingeling.

AFVALLENDE BALLEN
Vriends speelde verdedigend weer heersend, bijna onverschrokken won hij de meeste duels. Daarnaast blonk ook Nieveld uit, door zich moeiteloos tussen de linies te bewegen waar hij alle afvallende ballen herwon en direct in voorwaartse richting dacht. Vooral de ijverige Wolters kon daar van profiteren.  Hij zorgde voor het eerste gevaar na 20 minuten spelen toen N ’Toko alle zeilen moest bijzetten om de inzet bij de eerste paal weg te halen.

VERVAARLIJKE ZWABBERBAL
Niet veel later vond Duits Wolters aan de linkerzijde, diens afgemeten voorzet werd net niet voldoende geraakt door De Kogel waardoor de bal voorlangs gleed. Even later beging verdediger De Wilde een harde overtreding op Wolters, die de hoon van het publiek over zich kreeg. Dat beantwoorde hij slim met door een vervaarlijke zwabberbal los te laten op doelman Swinkels die het speeltuig met moeite tot corner verwerkte.

LIESSTREEK
Ondertussen verstapte De Kogel zich en greep direct naar zijn liesstreek. Voordat hij afgelost werd door Jerry van Ewijk, kopte Van der Meer een corner richting de hoek. Onderweg veranderde Vriends de bal iets van richting waarna Koç het leder met zijn heup ter nauwer nood naast wist te drukken. Nieveld schoot vanuit de tweede lijn tenslotte over waarna Van Ewijk in de rust buiten bleef om goed warm aan de tweede helft te kunnen beginnen.

VERVAARLIJK
Na de thee pakte Eindhoven het anders aan door met lange ballen onder de druk uit te spelen. Dat leverde een op en neer golvend tweede deel op zonder grote kansen. Ten Den en Van der Meer waren vervaarlijk voor het doel en Groenbast toonde zijn zelfvertrouwen door behendig met links vanaf 18 meter te vuren. Zijn gecurvde schot verdween net over de deklat: “Het vertrouwen geeft me een lekker gevoel wat ook wel terug te zien is op het veld”.

EEN COUNTERTJE
Halverwege de tweede helft mocht Vink zowaar een keer uit de tweede lijn schieten namens Eindhoven en was het duidelijk dat de krachten op geraakten. Zowel Van der Gaag als ook de Eagles trainer seinde hun team in: “We wisten de tussenstanden van Volendam en Emmen, dus wilden we niet als thuis geslacht worden op een countertje.”, verklaarde De Koning achteraf.

VERTROUWEN
Beide ploegen namen genoegen met het resultaat, waar de Eagles hun overwicht in de eerste helft hadden moeten afdwingen: “Vanaf minuut één gedomineerd, naar onze hand gezet en geprobeerd te winnen”, bekeek De Koning het van de positieve kant. Hij sprak trots over zijn ploeg: “Zeer volwassen gevoetbald vanavond, nu weet je waar je staat, dit kan alleen maar vertrouwen geven”.

DE KOGEL
Na het duel gaf Leon de Kogel te kennen dat de pijn zich concentreert in zijn onderbuik en niet zozeer in de lies. “Het is de plek waar ik geopereerd ben, morgen maar snel laten behandelen”. Aansluitend gaf de spits aan dat het duel van maandag, thuis tegen FC Volendam, wel eens te vroeg voor hem zou kunnen komen.

UITSLAPEN
Trainer De Koning liet zijn volledige selectie uitlopen na afloop in een leeg stadion (zie foto’s), niet als ereronde verklaarde hij: “Nee, maar dat had ons publiek wel verdiend, met dik 100 man maakten ze meer herrie als de rest hier, das lekker!”. De trainer keek vooruit op het weekend: “Ik liet ze hier uitlopen zodat ze morgen lekker kunnen uitslapen”.

INTERVIEWS
Direct na het uitduel in het Jan Louwers stadion sprak Sport Live verslaggever Erik van Luttikhuizen met trainer De Koning, bescheiden jongeling Groenbast en oud Eindhoven speler Nieveld. Die interviews kunt u terugluisteren middels de linkjes onder dit artikel.

De Koning:

Nieveld: