Een gedisciplineerd Go Ahead was zondagmiddag tegen Ajax dichtbij een stuntje in de eigen Adelaarshorst waar een recordaantal van bijna 8.000 toeschouwers had plaatsgenomen, Met de linies kort op elkaar en veel druk op de bal werd de Amsterdammers geen ruimte gegund.
Zoals zo vaak in dit soort wedstrijden stonden de mannen van Foeke Booy bij het laatste fluitsignaal helaas wel met lege handen. Diep in de tweede helft werd een vrije trap door de in de tweede helft ingevallen Lasse Schone uit de rebound langs de goed keepende Eloy Room geschoven.

Eerste helft

In het eerste bedrijf had Ajax, behalve in de openingsfase waarin het in hoog tempo de bal liet rondgaan, het erg moeilijk een gaatje te vinden in de hechte Deventer defensie. Slechts één echte mogelijkheid viel er te noteren. Waar mogelijk werd door Go Ahead wel de aanval gezocht, wat zelfs resulteerde in enkele mogelijkheden. Gedisciplineerd spelend werd de rust zonder schade gehaald; 0-0.

Tweede helft

Na de thee bleef het wedstrijdbeeld ongewijzigd, Ajax bleef in een te laag tempo de aanval zoeken en kon hierin nauwelijks gevaarlijk worden. De Boer bleek uiteindelijk succesvol met zijn wissels, iets waar Booy dit seizoen nog niet in geslaagd is. Met nog een half uur op de klok bracht hij Fischer en Schone. Fischer was met zijn eerste balcontact al erg dichtbij, Schone werd uiteindelijk de matchwinner. Een kwartier voor tijd schoot hij in twee keer een vrije trap langs Eloy Room in de linkerhoek waarna er eindelijk geluid uit het toch volle uitvak kwam.
In de laatste tien minuten gooide Go Ahead alle schroom van zich af. Invaller Amevor werd naast de ongelukkige Kolder geposteerd en opportunistisch werd gepoogd nog een puntje uit het vuur te slepen. Met name Kolder was nog erg dichtbij, maar het mocht helaas niet zo zijn.

Hopelijk heeft deze wedstrijd de ploeg het besef gegeven dat discipline en strijdlust, wat om onbegrijpelijke redenen ontbrak in Leeuwarden, je een eind kunnen brengen. Hoewel niet alle spelers in grote vorm steken en gelukkig waren in hun acties zal er met iets meer vertrouwen volgende week afgereisd worden naar Nijmegen waar onderhand toch echt weer punten moeten worden gepakt.. Dat is dan misschien nog een winstpuntje deze middag.

Go Ahead Eagles – Ajax 0-1 (0-0)

74. Lars Schone 0-1.Toeschouwers 7.938 Scheidsrechter: Wiedemeijer.

Geel: Kolder, Schmidt GAE;  Klaassen Ajax.

GAE: Room, Schmidt, Vriends, v.d. Linden, Schenk, Overgoor (Amevor/83), Rijsdijk (Lambooy/67), Turuc, Antonia(Kavak/89), Houtkoop, Kolder.
Ajax:Cilissen, v. Rhijn, Moisander, Blind, Veltman, Boilesen, Klaassen, Serero (Poulsen/85), De Sa (Fischer/64), Sigthorsson (Schone/65), Krkic.

Stem hier op uw man of the match

Sjoerd Overgoor

Jarchinio Antonia