In een troosteloze kille ambiance kreeg Go Ahead Eagles gisteren de uitgelezen mogelijkheid weer eens een driepunter te scoren. Echter sleepte het zwakkere FC Dordrecht er op de valreep een punt uit in eigen huis.

Weer een ploeg die juichend over de eindstreep trok na het behalen van een punt tegen Kowet, dat is veelzeggend. De ploeg van De Koning ging lankmoedig om met de geboden mogelijkheden en hield Dordrecht eigenhandig ‘in leven’.

NAÏEF

Al vlot in het duel kreeg De Kogel dé kans om de score te openen, vlak voor de doelman raakte de spits de bal echter volkomen verkeerd, zijn huidige vorm onderstrepend. Het was Go Ahead Eagles dat het spel bepaalde, temeer Dordrecht verdedigend enorm naïef speelde en er enorme ruimtes ontstonden. Daar werd nauwelijks gebruik van gemaakt door de Deventer formatie, dit tot afgrijzen van de coach: “Eerste helft zo makkelijk overeind blijven en momenten creëren om het uit te spelen en dan veel verkeerde keuzes maken…”

ONBENUT

Nieveld kopte vanuit kansrijke positie naast, Wolters schoot druistig middendoor op de doelman, De Kogel was slordig met de eindpass: Het eerste half uur stond bol van de mogelijkheden die allen onbenut bleven. Omdat Serginho Greene de verdedigende linie veelvuldig verliet om op het middenveld een 1 tegen 1 situatie te creëren, ontstond er in de Dordtse defensie zeeën aan ruimte. Kowet deed er niets mee mocht uiteindelijk nog van geluk spreken dat Jango tweemaal vanuit de omschakeling hoog over schoot vanuit kansrijke positie.

SLORDIG

In de tweede helft waren de rollen juist omgekeerd, Dordrecht was feller en won toen de duels: De Eagles moesten achteruit. De flankspelers Daniels en De Bondt kregen ruimtes tot voorzetten, maar het lef van de thuisclub werd niet beloond. Zwarthoed pareerde goed op afstandsschoten van Gravenbeek en Daniels, tussendoor kreeg alleen Nieveld een kans om te schieten. De omschakeling verliep bijzonder slordig, het teveel aan tijd leek de Deventer ploeg daarin juist op te breken.

OPLUCHTING

Van Ewijk werd afgerekend op zijn weifelende spel, maar zijn vervanger Sarota raakte nauwelijks een bal goed. Dat gold, voor een moment, ook voor de Dordtse middenvelder Bunjaku. De Kosovaar kopte een corner van Sarota pardoes achter zijn eigen doelman tien minuten voor tijd. Bart Vriends stond er achter en rende juichend weg, het vermoeden ontstond even dat hij de treffer had gemaakt: “Nee, het was pure opluchting dat we een keer een doelpunt maken”, verklaarde de aanvoerder na afloop. “Ik dacht dat zijn drie punten, die gaan we over de streep trekken, want dat hebben we zo hard nodig…”.

VERVELENDE SPELLETJE

Het mocht niet zo zijn want even voor tijd slingerde de huurling uit Deventer, Nick de Bondt, het speeltuig het volle strafschopgebied in. Daar was spits Janga attenter dan de Deventer defensie inclusief de uitstormende doelman Zwarthoed. De bal plofte in de touwen, Kowet teleurgesteld achterlatend. “In de tweede helft komen we door hun vervelende spelletje onder druk te staan, wij waren in de omschakeling niet vast aan de bal”, concludeerde Vriends na afloop. De Koning beaamde dat en vulde aan: “Doordat we niet sterk waren in balbezit, konden we ons nooit onder die druk uit voetballen”.

INTERVIEWS

BART VRIENDS: