Op een troosteloos Sportcomplex De Toekomst kon GA Eagles vanavond geen potten breken tegen een zeer effectief Jong Ajax. De ploeg van John Stegeman speelde bij vlagen zeer aardig, maar was niet opgewassen tegen de counters van de regerend kampioen.

Go Ahead Eagles heeft vanavond geen goede zaken kunnen doen in de strijd om een nacompetitieticket. De Deventerploeg, met enkele wijzigingen, kon maar geen vuist maken tegen een technisch sterk Jong Ajax. Go Ahead Eagles miste Navratil en Bruno Andrade vanwege blessureleed. Er werd geen risico genomen met oog op de naderende play-offs.

De wedstrijd was nog maar 3 minuten oud toen goalgetter Thomas Verheydt de 0-1 op het scorebord zette. Het leek er even op dat dit een eenvoudige avond zou gaan worden voor de Deventenaren. Toch was de blijdschap maar van korte duur. Nog geen minuut later lag de bal al in het net van goalie Hobie Verhulst. Ditmaal was het de spits uit Burkina Faso van Jong Ajax, Lassina Traore, die makkelijk kon intikken. De verdediging van GA Eagles zag er niet goed uit en wist geen raadt met de behendige spits van de Amsterdammers.

Lang leek het er op dat de Deventenaren de rug aan het rechten waren. Het spel werd beter en Jong Ajax kwam niet meer aan het voetballen toe. In de 36ste minuut kreeg Jong Ajax, aan de rand van de 16, een vrije trap na een lichte overtreding. Van Perr Schuurs is het bekend dat de Limburger over een uitstekende trap beschikt. Dit liet de jonge verdediger nogmaals zien en schoot de vrije trap straks in de linkerhoek van het Deventerdoel. GA Eagles kwam deze tegenvaller niet meer te boven in de eerste helft en maakte deel uit van het partijtje van de jonkies uit Amsterdam.

De ploeg van John Stegeman kwam sterk de kleedkamer uit voor de tweede helft. In de eerste helft leek de ploeg mee te gaan in het tikkie-takkie van Jong Ajax. Maar na rust gooide de ploeg vuur in de wedstrijd. Duels werden aangegaan en de voorzetten op spits Verheydt werden ingezet. Dit resulteerde in de 52ste minuut in de gelijlmaker. Door een goede rush van back Lelieveld en een uitstekende voorzet kon spits Verheydt voor de tweede man het net bollen en trok de stand gelijk. 2-2

Ook nu kon Go Ahead niet lang genieten van haar doelpunt. Nog geen vier minuten verder was het Danilo die de Amsterdammers wederom op voorsprong zette. Door een te vroeg ingezette sliding van Gino bosz had de Braziliaan open baan naar het doel van Hobie Verhulst.

Waar GA Eagles sterk uit de kleedkamer kwam, leek het nu langzaam weg te dobberen. De strijd waarmee ze begonnen aan de laatste 45 minuten was volledig verdwenen. Ondanks nog een aantal sterke kansen van onder meer, een sterk spelende, Vince Gino Dekker en Van Moorsel kwam de ploeg van Michael Reiziger niet meer in gevaar.

Jong Ajax had er nog geen genoegen van en speelde frivool verder en zette de verdedigers van Kowet neer als poppen. Rond de 70ste minuut ging het weer hard op De Toekomst. Noa Lang blonk uit in alle facetten en liet nognaals zijn klasse zien door met een prachtig wippertje Lassina Traore vrij voor Verhulst te zetten. De spits, afkomstig van Ajax Cape Town, wist wel raad met dezs opgelegde kans. 4-2

Het slotakkoord was voor buitenspeler Danilo Pereira. De Braziliaan die voor 2 miljoen overkwam van Santos maakte slim gebruik van een slippertje in de verdediging van GA Eagles en zette een zware 5-2 op het scorebord. Een enigzins geflatteerde uitslag hier in Amsterdam. Een effectief Jong Ajax zet GA Eagles weer met beide benen op de grond. Ook John Stegeman was des duivels na afloop:” Je moet als team spelen en dat is niet gebeurd, finaal door de ondergrens gezakt.”

Voor GA Eagles wacht aankomende vrijdag de herkansing op een jongploeg. Concurrent Jong PSV komt naar De Adelaarshorst