FAQ items aan het laden...

Go Ahead Eagles pakt op de valreep verdient punt

“Gemengde gevoelens”, vertelde trainer John Stegeman direct na afloop. “Genoeg kansen gehad om te winnen, maar Cambuur overigens ook”, vulde de Go Ahead Eagles trainer aan na de puntendeling in Leeuwarden.

Voetbal op maandagavond is en blijft lastig. Het was te zien aan de opkomst in het knusse stadion van Cambuur in Leeuwarden. Ook het uitvak was niet zo goed bezet op deze doordeweekse avond. Met Bosz terug van schorsing in de basis en Van Moorsel voor de geblesseerde targetman Verheijdt, startte de Eagles op het kunstgras van Leeuwarden.

Van Kroesveld toucheerde de lat, Van Moorsel en Bakx aan Deventer zijde waren kansrijk en Verhulst hield Kallon van scoren af nog binnen het kwartier. Gino Bosz ontving dan een onbegrijpelijke gele prent, iets wat verderop in het spannende duel nog belangrijk ging worden.

Halverwege de eerste helft, als de hemelsluizen opengingen in het noorden des lands, test Van der Venne de Cambuur doelman met een schuiver. Niet veel later ontsnapte Van Koesveld, na een harde charge op Navratil, die door de warrig leidende scheidsrechter tot geel werd ‘gedegradeerd’. Dader Van Koesveld moet er wel geblesseerd af en zijn vervanger schoot de thuisclub naar 1-0.

Want na ruim een half uur scoort de invaller met een droge schuiver van even buiten de 16. Na die treffer zakt de amusementswaarde van de wedstrijd naar een bedenkelijk niveau, de Eagles waren duidelijk aangeslagen door die tegentreffer. Cambuur krijgt ook dé kans op de 2-0, maar doelman Verhulst bleef geduldig in de een op een situatie met Conraad. Aan de andere kant kreeg Navratil nog een enorme mogelijkheid, maar beide ploegen rusten met een 1-0 tussenstand.

In de felle herstart had alleen Bakx een mogelijkheid , maar dat afstandsschot bleek een eenvoudige prooi voor doelman Mous. Dan, na ruim een uur spelen, verspeelde verdediger Bosz de bal in de buurt van de vijandelijk 16 en stapte over het speeltuig op de voet van een verdediger. De gele prent is terecht, maar met de bizarre eerste kaart, mag Bosz nu gaan douchen.

Het spelbeeld, nadat de Deventer ploeg met tien man kwam te staan, was verrassend. Cambuur kon geen vuist maken de de Eagles dicteerden de wedstrijd. Op een enkele uitbraak na, bleef Cambuur apathisch voetballen. Het arbitrale trio ging mee in de malaise en wist zelfs voor buitenspel te vlaggen bij een doeltrap en een overtreding tegen Langedijk onbestraft te laten die vergelijkbaar was met de tweede van Bosz.

Diezelfde linksbuiten kreeg wel een verrassende kop-kans, maar het ontbeerde aan richting bij die inzet. Het tiental zocht in alle macht naar de gelijkmaker, maar liep daarmee wel risico ‘s achterin waar het één op één speelde tegen de snelle voorhoede van de thuisclub. Robertha schrok van een uitgespeelde mogelijkheid en werkte de voorzet knap over het doel van Verhulst.

Met het voetballende overwicht van GA Eagles zat die gelijkmaker er lang in, zeker omdat Cambuur zich geen raad wist met de ontstane situatie. Bakx en Van Moorsel kregen mogelijkheden en de Cambuur defensie greep onhandig en te hard in even voor tijd. Het leverde een vrije trap op die Stans op het aluminium schoot. Echter was Roland Baas er als de kippen bij om zijn eerste competitietreffer binnen te schieten.

Een uiteindelijk verdiend punt in een spannend duel waarbij Go Ahead Eagles de voetballende ploeg was en na de rode kaart van Bosz ook karakter toonde. De Deventerploeg beloonde zichzelf niet met de betere kansen, maar kon wel de boventoon houden met tien man in het veld. Daarmee wist het de uiteindelijke gelijkmaker af te dwingen. Stegeman kende na afloop gemengde gevoelens en concludeerde: “Verdedigend stonden we niet goed bij de 1-0, maar we hebben ook bij vlagen prima gevoetbald.”

2019-01-29T00:31:13+01:0029 januari 2019|Uitwedstrijden, Verslagen|