Go Ahead Eagles speelde de tweede helft op zeker, tegen Jong PSV verdedigde het de 2-1 voorsprong zonder echt nog in de problemen te komen.

Erik van Luttikhuizen
Het waren pittige weken voorafgaand aan het thuisduel tegen het opleidingsteam uit Eindhoven. Maar een gewaarschuwd mens… Met de les van afgelopen maandag op De Toekomst, speelde het elftal van trainer Stegeman op zeker in de tweede helft. De trainer concludeerde na afloop: “We zijn nu nog vier wedstrijden verwijderd van de eredivisie”.

Gelanceerd
De eerste helft ging men voortvarend van start, met hoog druk werd het Jong PSV erg moeilijk gemaakt. Met ballen achter de Eindhovense defensie was voornamelijk Navrátil erg gevaarlijk. De Tsjech, volledig hersteld van zijn kwetsuur, was de gevaarlijkste man op het veld. Na negen minuten wedstrijd werd hij gelanceerd door Stans en de snelle rechtsbuiten wachtte geduldig op de achterlijn. De vrije man was Van der Venne die keurig afdrukte voor de vroege openingstreffer.

Geniaal door twee linies
Waar het in de afgelopen wedstrijden dikwijls fout ging, kon men vrijdagavond juist wel goed opbrengen. Met veel energie de sterke tegenstander het spelen bijna onmogelijk maken. Want Jong PSV speelde met grote namen als Piroe, Romero, de zwervende Mauro Jr. en het sterke Belgische duo Verreth en Rigo op het middenveld. Die laatste stak de bal geniaal door twee linies op de weglopende Aboukhlal die langs de doelman slalomde en de score gelijk trok halverwege de eerste helft.

In de winkelhaak
De thuisploeg ging onverstoord verder en creëerde kansen voor onder meer Verheydt, maar de bonkige spits faalde voor de goal. Het was aanvoerder Jeroen Velmate die tien minuten voor de rust mocht aanleggen voor een vrije trap. De bal lag bijna op de punt van het strafschopgebied, maar met uiterste precisie ‘hing’ hij het speeltuig in de winkelhaak. Een keurige en verdiende voorsprong, ondanks het dikwijls slordige spel. In de kleedkamer gaf trainer Stegeman de ploeg mee uit te voeren waarop getraind was in de dagen voorafgaand.

Initiatief
Namelijk als het niet meezit, de ploeg geen druk op de bal krijgt, in te zakken en compact te houden. Dat gebeurde niet direct na de thee, want toen was Kowet de gevaarlijkste ploeg met ondermeer Stans bij de eerste paal en niet veel later een kopbal van Van der Venne. De rossige middenvelder kopte tegendraads op een goede voorzet van Baas, echter zag hij zijn inzet net over het doel gaan. Na een uur voetbal nam Jong PSV het initiatief en behield dat tot aan het laatste fluitsignaal.

Doelstelling bereikt
Echter zonder echt grote kansen te creëeren, die waren voor de thuisploeg vanuit de omschakeling, echter werden jammerlijk gemist door onder meer Džepar en Navrátil. Laatstgenoemde wachtte eigenlijk te lang, elf minuten voor tijd. Hobie Verhulst moest aansluitend nog een keer handelend optreden maar de overwinning was een feit. Een zwaarbevochten driepunter die nu voldoende is voor het behalen van de halve finale van de play offs.
Daarmee is de doelstelling bereikt: “Ik heb niet echt genoten van het spel, wel van de wil om te winnen, we hebben ons met hand en tand verdedigd”, zei John Stegeman die vervolgde: “De supporters hebben veel pijn geleden vorig seizoen, dit jaar een aardig seizoen gedraaid, aan ons nu om keihard te werken en ze iets terug geven.