Go Ahead Eagles heeft maandagavond de kwartfinale van het KNVB-bekertoernooi bereikt door een verrassende maar verdiende overwinning op de nummer vijf uit de eredivisie, Heracles Almelo. 0-2.

Onder ijzige omstandigheden maar op het redelijk bespeelbare kunstgras, namen de Deventernaren na 13 minuten brutaal de leiding door een doelpunt uit een vrije trap van Halil Colak. Zijn inmiddels geduchte wapen, de zwabberbal, was Martin Pieckenhagen te machtig. Na deze openingsgoal probeerde Heracles meer grip op de wedstrijd te krijgen en Go Ahead vast te zetten op eigen helft. Slechts in het laatste kwartier wist  de ploeg van Gertjan Verbeek een aantal kansen te creëren die echter door Remko Pasveer vakkundig werden gekeerd. Vlak voor rust moesten beide ploegen met een man minder verder. Een harde charge van Maertens op Reza Ghoochannejhad werd door scheidsrechter Wiedemeijer met rood bestraft. Ook slachtoffer Reza kon echter het veld ruimen, nadat hij niet al te professioneel verhaal ging halen bij de dader.

In de tweede helft bleven de echte kansen voor de thuisploeg uit. Slechts enkele opportunistische aanvallen stichtten een beetje gevaar. De grootste dreiging kwam van de bezoekers. Goed combinerend counterde de ploeg enkele mogelijkheden bij elkaar wat uiteindelijk in de 79ste minuut resulteerde in de bevrijdende 0-2. De ingevallen Joey Suk ronde een vlijmscherpe counter bekwaam af en bracht daarmee het uiterst sfeervolle uitvak in extase. De overwinning kwam in de laatste minuten niet meer in gevaar. De meegereisde fans beleefden een fantastische avond en tekenden na terugkomst in Deventer voor een unieke sfeer. Zomaar een maandag in December rond middernacht, in een kolkend supportershome.
Woensdag wacht de loting voor de kwartfinale. Deze wedstrijd welke hoogstwaarschijnlijk op 27 januari gespeeld gaat worden zal ongetwijfeld een mooi affiche opleveren.