De jonge spelers van de Eagles genoten bij het ‘Hollywoodontvangst’ in Emmen. Het publiek gaf de ploeg de extra energie die het nodig had tegen topploeg Ferencváros. Het verdiende gelijkspel werd gevierd als een winst in Emmen waar het Europa League duel werd afgewerkt.

In de zengende hitte speelde Go Ahead Eagles zijn ‘thuiswedstrijd’ in Emmen vanwege de verbouwingen in de eigen Adelaarshorst. Op het kunstgras was er even ontzag voor de tegenstander, maar de snelle openingstreffer werkte ook in het voordeel.

OPZICHTIG
Bart Vriends speelde de bal te opzichtig vooruit en de Hongaren onderschepten eenvoudig waarna Zoltán Gera de bal eenvoudig binnen kon schuiven. Daarna konder de gasten uit Boedapest de wedstrijd in hun voordeel beslissen, maar dat bleef Kowet bespaard. Na een kwartiertje werd er ‘grote mannenvoetbal’ gespeeld waar de Hongaren zich geen raad mee wisten. De enige die ze meehielp was de Engelse arbiter Craig Pawson, hij bekroonde de vele Hongaarse duikelingen.

SLOTOFFENSIEF
Cristián, Lamah  en Varga waren dichtbij een tweede treffer vanuit de gevaarlijke counters, voordat de Eagles voor het eerst konden vuren op de Hongaarse sluitpost. Ten Den kopte naast en Wolters vuurde van afstand. Na enkele gele prenten zette de thuisploeg aan voor een slotoffensief vol hoekschoppen. De laatste voor de thee kwam van links via Jerry van Ewijk. In het centrum zwaaiden de donkere manen van Teijsse richting het speeltuig, maar de back ging onder de bal door. Daarachter verscheen plots de trotse aanvoerder Bart Vriends. Hij kreeg het leder pardoes op het voorhoofd en knikte de eerste Europese treffer ooit binnen voor zijn club. Het stadion ontplofte na de treffer die op een goed moment viel, direct voor de rust. Met een goed gevoel sloot GA Eagles die eerste helft af.

HARTSTOCHTELIJK
De tweede helft gaf een ander spelbeeld. De Hongaren konden niet meer vanuit de omschakeling gevaarlijk worden zoals wel veelvuldig in het eerste bedrijf gebeurde. De ploeg van Demmers gaf alles voor een goed resultaat en kreeg zelfs kansen voor de overwinning. Het publiek bleef zijn ploeg hartstochtelijk ondersteunen en zagen Teijsse net over koppen, Türüç uit de tweede lijn vuren en Van Overbeek zijn schot net gered worden door de keeper.

KARAKTER
De laatste tien minuten waren ‘de knollen op’, omschreef Dennis Demmers die tevreden was over zijn ploeg en over wat het getoond had in de Jens Veste. Met name de wederopstanding van zijn elftal na de vlotte tegentreffer: “De ploeg en het publiek richtte zich goed op en op karakter zijn ze doorgegaan en de 1-1 over de streep getrokken”. De gehele groep straalde van trots evenals de ruime aanhang die afgereisd was naar Emmen. Een historische avond na 50 jaar van afwezigheid op Europees niveau. Volgende week in Boedapest moet er minimaal één keer gescoord worden om kans te maken op de tweede ronde

Interviews Erik van Luttikhuizen