De IJsselderby is eindelijk weer een prooi geworden voor de Deventer Adelaars. De wedstrijd was zoals een derby doorgaans verloopt, zelden goed maar tot de laatste seconden spannend. De voortekenen voorspelden niet veel goeds. Zo vloog Harly voor het eerst sinds zijn optredens in de Adelaarshorst het stadion uit en werd even later de toss verloren. Echter dit jaar is alles anders. Na een tiental minuten aftasten verscheen de 1-0 voorsprong al op het score bord. De eerste actie van Reimerink die wel lukte werd onreglementair en net binnen de zestien tot een einde gebracht door de Zwolse verdediging, strafschop. De ongeschreven regel dat diegene die is gevloerd nooit zelf de strafschop mag nemen werd door Jules Reimerink, die de bal onberispelijk achter de debuterende doelman Oosterhof schoot, gelogenstraft. De regel zou echter, zo bleek later, toch wel ergens op gebaseerd zijn. De vroege voorsprong bracht de thuisploeg niet de gewenste rust. Onzuivere passing leverde te veel onnodig balverlies op waardoor de eerste helft een rommelig verloop kreeg met weinig mogelijkheden voor de goal.

Na de rust kreeg het duel een levendiger karakter, temeer omdat Zwolle gaandeweg meer risico’s ging nemen in de hoop de wedstrijd te kunnen kantelen. De Deventer defensie weigerde echter te capituleren mede dankzij Slot en Rojer, die beiden oog in oog met Pasveer Faalden tot opluchting van de goed gevulde Adelaarshorst. De geboden ruimte was echter ook niet aan de spitsen van Go Ahead Eagles besteed. Met enkele verse krachten, Hasselbaink voor de licht aangeslagen de Groot en Gerritsen voor de onzichtbare Colak, werden een aantal goede mogelijkheden uitgespeeld maar niet verzilverd. De ultieme kans om de derby te beslissen kwam in de allerlaatste speelminuut. Opgejaagd door Nigel Hasselbaink speelde de overigens souverein spelende Botteghin, te kort terug op zijn doelman. Dit buitenkansje werd door Hasselbaink gegrepen waarna doelman Oosterhof, die terug kan kijken op een goed debuut, geen andere mogelijkheid meer had dan het vloeren van de rappe aanvaller. Dit keer kroop dus ook de man waarop de overtreding werd gemaakt achter de bal en dit keer dus zonder resultaat. Onbegrijpelijk dat bijvoorbeeld Reimerink niet gewoon die bal opeist.

Geen goede wedstrijd dus, maar het resultaat is zeker in de derby heilig. Met het oog op de naderende play-offs prettig om te weten dat er dus ‘gewoon’ gewonnen kan worden van onze provinciegenoten. Het kan namelijk maar zo zijn dat we de mannen van Art Langeler dan weer tegenkomen.