Na een indrukwekkende minuut stilte ter nagedachtenis aan Dirk Jansen, erelid van de supportersvereniging, maakte Go Ahead Eagles werk van het duel tegen AZ.
Volwassen en gedisciplineerd werden de bezoekers opzij gezet, 2-1.

Xander Houtkoop keerde terug in de basis ten koste van Jarchinio Antonia. Joey Godee verdiende met zijn sterke optreden tegen RKC wederom een basisplaats. Vanaf de aftrap werd de ploeg van Dick Advocaat op de juiste manier bestreden. Opvallend was met name het sterke optreden van Doke Schmidt die de dreiging van Roy Beerens vakkundig aan banden legde en op het middenveld waar Deniz Turuc spelmaker Nemanje Gudelj de baas was. Tel daarbij op de rust welke nieuwkomer doelman Andersen uitstraalt en een sterk wisselende Foeke Booy en de overwinning is verklaard.

Doke Schmidt

Geduldig loeren op de kansen die komen, zo ziet Foeke Booy het graag.  Die kans zag Doke Schmidt in de 36ste minuut. Vanaf zeker 30 meter besloot hij de trekker maar eens over te halen en zag hij de bal weergaloos via de binnenkant paal in het doel verdwijnen, 1-0. Zijn doelpunt tegen PEC was al lekker, maar aan deze treffer zal hij vaker herinnerd worden.
Gesteund door de fanatieke aanhang werd de voorsprong vervolgens probleemloos richting de thee gebracht.

Tweede helft

Voetballend richting de Vetkampstraat werd het goede spel van de eerste helft voortgezet. Hoewel AZ veelvuldig in balbezit was kon men maar moeilijk een gaatje vinden in de hechte Deventer defensie. De beste mogelijkheden waren zelfs weer voor de thuisploeg. Zo waren Xander Houtkoop en Deniz Turuc dichtbij. Verse krachten bleken uiteindelijk het laatste zetje tot succes. De moegestreden Kolder en Joey Godee verlieten het veld voor Jeffrey Rijsdijk en de getergde Antonia. Falkenburg schoof hierbij door naar de spitspositie.
De bevrijdende 2-0 kwam er in de 86 minuut. Doelman Andersen liet zien een aanwinst te zijn. In de omschakeling vond hij met een verre worp Jeffrey Rijsdijk die in één beweging Antonia vrij voor doelman Esteban wist te zetten. Antonia faalde niet, al leek zijn inzet nog van de doellijn te worden gehaald. Tot opluchting van de Adelaarshorst viel de ban echter binnen, 2-0.

Dat er in de absolute slotfase toch weer een tegengoal moest worden geincasseerd bleek vooral zuur voor doelman Stephan Andersen. Hoewel hij wederom werd verschalkt door een van richting veranderd schot en dus volslagen kansloos was, had hij toch graag zijn eerste clean sheet genoteerd. Gelukking bleek het slechts een goal voor de statistieken.

Stem hier op uw man of the match

Go Ahead Eagles – AZ 2-1 (1-0)
36. Doke Schmidt 1-0
86. Jarchinio Antonia 2-0
90.+4 Roy Beerens 2-1

Toeschouwers: 7938
Scheidsrechter: Danny Makkelie
Gele kaart: Denni Avdic (AZ)

Go Ahead Eagles: Stephan Andersen; Doke Schmidt, Bart Vriends, Jop van der Linden, Xandro Schenk; Sjoerd Overgoor (87. Mawouna Amevor), Erik Falkenburg, Deniz Türüç; Joey Godée (75. Jarchinio Antonia), Marnix Kolder (67. Jeffrey Rijsdijk), Xander Houtkoop.

AZ: Esteban; Etienne Reijnen, Jeffrey Gouweleeuw, Jan Wuytens (73. Simon Poulsen), Nick Viergever; Nemanja Gudelj, Celso Ortiz (79. Johann Berg Gudmundsson), Victor Elm; Steven Berghuis (73. Fernando Lewis), Denni Avdic, Roy Beerens.

Doke Schmidt

Jarchinio Antonia