Met de resultaten van de concurrentie in het achterhoofd was een overwinning noodzakelijk om nog een rol van betekenis te kunnen spelen. Echter,  GA Eagles verloor wederom, ditmaal met 1-3 van FC Twente.

Eerste helft

Vooraf leek de zwalkende ploeg uit Enschede het ideale recept voor drie punten en het bijtanken van het broze zelfvertrouwen. Echter,  FC Twente, gesteund door een bijna vol uitvak, acteerde veel slimmer dan de Deventer ploeg. Dat oogde nog niet zo in het eerste half uur, een fase waarin de thuisploeg aardig voetbalde en zelfs kansen kreeg. De eerste was een pegel van Wijnaldum, de back die de niet fitte Schenk verving. De linksachter haalde van ver uit maar het schot ontbeerde geluk waardoor het met een dreun tegen het aluminium uiteenspatte.

Even kwam het onderhand al ouderwetse supporterslawaai terug in de Adelaarshorst nadat Wesley Verhoek de knulligheid van FC Twente knap afstrafte. De bal, die pardoes achter de verdediging belandde, werd door de Feyenoord-huurling bekwaam over doelman Marsman gelobt. De treffer werd uitbundig gevierd, temeer daar het al lang geleden was dat men een doelpunt had kunnen bejubelen. Met de vorm die FC Twente tentoonspreidde was er even hoop op een goed resultaat.

Die hoop werd al snel in de kiem gesmoord toen er verdedigend weer het nodige mis ging, met ditmaal Nieuwpoort in een negatieve hoofdrol. De rechtsachter ‘vergat’ zijn tegenstander die dankbaar gebruik maakte van de ruimte. De voorzet leek op de hand te komen van Nieuwpoort en de nogal warrig leidende scheidsrechter Makkelie gaf een penalty aan Twente die door Zyech gedecideerd binnen werd geknald. Niet veel later was daar balvirtuoos Hakim Zyech die niet alleen de ruimte zag achter Vriends, maar ook de bal perfect verstuurde naar Tapia. De sterke Zuid-Amerikaan knalde goed binnen vanuit een moeilijke hoek. Doelman van der Hart, die verder redelijk keepte, leek hierbij niet helemaal vrijuit te gaan.

Tweede helft

Na de rust leek de ploeg van Demmers gedecideerd aanstalten te maken om weer strijdend voorwaarts te gaan, maar een snurkende grensrechter zorgde voor de domper van de middag. Na een counter die starte vanuit buitenspelpositie kreeg Twente een corner waaruit Tapia ongehinderd de 1-3 kon binnenkoppen. De fouten die voorafgingen aan die treffer waren kinderlijk, want wat waren de afspraken? Het was de nekslag voor de hardwerkende rood-gele formatie. Maar zoals zo vaak oogde het spel onsamenhangend en bereikten teveel spelers niet hun normale vorm. Dat betekende dat de slimmere Enschedese ploeg niet tot het gaatje hoefde te gaan om de punten mee te nemen.

Het niveau van de wedstrijd werd er niet beter op. Het foutenfestival was soms lachwekkend met plots vallende Twentenaren die het spel vertraagden en soms hilarische beslissingen van het arbitrale trio. Veel viel er verder niet te genieten en het duel ging als een nachtkaars uit. Nadat tweede spits Plet was ingebracht, veranderde er nauwelijks iets, ja er kwamen wat kansjes maar verkeerde keuzes en besluiteloosheid voorkwamen dat de spanning in de wedstrijd werd teruggebracht.

Go Ahead Eagles moet zich nu gaan richten op de playoffs, want de zoveelste nederlaag op rij heeft het zelfvertrouwen, dat al niet al te hoog was, uiteraard geen goed gedaan. De supporters in de stille Adelaarshorst hebben zich al met deelname aan de nacompetitie verzoend.

GA Eagles -FC Twente 1-3 (1-2)

Met dank aan Erik van Luttikhuizen