Kansloos ging Go Ahead Eagles zondagmiddag onderuit in Alkmaar. Defensief onzeker en aanvallend volledig machteloos verloor het met 5-0 bij AZ.

Na vier minuten spelen leek het duel al gespeeld toen op het middenveld veel te slap werd ingegrepen en de weg naar Pavlidis open lag. De Griek was niet zelfzuchtig en liet Karlsson de openingstreffer maken. Het hielp het kwakkelende AZ duidelijk in het zadel. Met veel druk zette AZ de Deventerploeg overal vast, een antwoord had de ploeg van Van Wonderen nauwelijks. En als ze er eens voetballend uitkwamen, was de passing ondermaats waardoor het nauwelijks gevaarlijk werd. De lopende mensen bij AZ zorgden voor veel chaos in de Deventer defensie die opgelucht ademhaalde toen Gudmundsson het zijnet liet bewegen na een kwartier spelen.

Halverwege de tweede helft gelukte het Kowet wel om op de helft van AZ een bal goed naar elkaar over te spelen met een goede voorzet van Cordoba als gevolg. Zijn landgenoot Cordona was slimmer dan Hatzidiakos en Martens Indi, echter de kopbal viel recht in de handen van doelman Vindahl. Niet veel later was Oratmangoen even van het veld voor een blessurebehandeling en zijn tegenstander werd niet overgenomen. Sugaware kreeg alle tijd voor een heerlijke voorzet in het centrum waar de vrijstaande De Wit tegendraads koppend doelman Hahn kansloos liet.

De machteloos ploeterende Deventerploeg ontsnapte meermaals aan meer treffers, mede door de attent keepende Hahn die onder meer een inzet van Wijndal keerde, De Wit van een wereldgoal weerhield en een schuiver van Karlsson onder zijn bips terugvond. Enige wat GA Eagles daar tegenover kon stellen was een dribbel van Brouwers die vergat te punteren binnen de 16 meter. Na de thee zakte het duel ver onder niveau; AZ is geen ploeg in vorm, maar werkte hard en liet de gasten uit Deventer geen kans.

Zo testte Gudmundsson doelman Hahn nogmaals met een wervelend schot en schoot Kuipers aan de andere zijde hard over de deklat. Na diverse verse krachten te hebben gebracht haalde AZ alsnog ferm uit in de slotfase, in het zadel geholpen overigens door de VAR. Want scheidsrechter Higler constateerde in eerste instantie dat er geen contact was met Hahn, maar moest capituleren voor de mannetjes in Zeist. De elfmeter werd door Karlsson keurig benut en aansluitend mocht invaller Abouhlal zelfs de 4-0 maken nadat Sugawara hem alleen voor Hahn positionerende na een fenomenale pass van achteruit.

Daarmee was de gifemmer nog niet leeg, want Reijnders profiteerde van de ruimte die hij kreeg en schoot van ruime afstand briljant de 5-0 tegen de touwen. Daarmee lijkt AZ over zijn dip heen, echter zet het de Deventerploeg op het randje. Want in de laaste twee uitwedstrijd wederom vijf tegentreffers incasseren is een bittere pil voor de ploeg van Van Wonderen. Kansloos ging die vandaag onderuit, zonder zelf echt aan de wedstrijd te hebben deelgenomen.

De coach oordeelde zelf achteraf dat zijn ploeg nog niet in staat is om drie duels te spelen in acht dagen. Ook gaf Kees van Wonderen toe teveel risico te hebben genomen afgelopen woensdag met diverse spelers, waardoor zijn kern erg vermoeid was. Ook AZ huurling Kramer gaf mee dat het oogde alsof hij en zijn teamgenoten op slechts 80% speelden. Een fikse afstraffing waardoor de technische staf veel werk krijgt de komende week om niet alleen de ploeg fit te krijgen, maar ook de het moreel weer op te krikken voor een belangrijk duel in Waalwijk.

Want volgende week zaterdag wacht RKC, net als de ploeg uit Deventer werd de Waalwijkse ploeg vooraf gezien als een van de belangrijkste degradatiekandidaten. Juist tegen deze ploegen moet Go Ahead Eagles zijn klauwen tonen en tonen dat de twee uitduels met elk vijf tegentreffers, slechts incidenten zijn.

Het is ook na deze wedstrijd weer mogelijk om te stemmen op De Eagle van het jaar op deze pagina!

Bron: Deventervoetbal.nl