“Go Ahead Eagles moet de volle 100% geven, anders komen ze tekort”, een eerdere uitspraak van Kees van Wonderen die achteraf nog eens werd herhaald. De oefenmeester zag het al aankomen met zijn staf, maar kon zijn ploeg uiteindelijk niet behoeden voor het verlies: “Soms moet met ook gewoon de vingers branden om te leren…”

Want temploos wandelde de Deventer-ploeg over de grasmat in Sittard de eerste minuten. Dat terwijl de tegenstander op was van de zenuwen en eigenlijk rijp voor de sloop. De waarschuwing van Fortunees Noslin was duidelijk voor dovemansoren, want twee minuten later kreeg Zian Flemming alle ruimte om op te stomen door de as van het veld.

De topschutter van Fortuna kende het geluk van een Deventer been waardoor zijn schot van afstand een vreemde carambole meekreeg en pardoes onder de lat in het doel verdween van de kansloze sluitpost Noppert. Het gaf de thuisploeg energie en vertrouwen en ze kregen dan ook meer mogelijkheden. Kowet was niet in staat om ook maar één aanval te produceren.

Dat leek na de thee anders te gaan worden omdat de geboden ruimte werden gezocht, de staf had het wel gezien, maar de ploeg nutte het niet effectief uit. Het bleef de fouten aaneen rijgen en het hard werkende Fortuna gaven de Eagles weinig ruimte. Het slordige spel van het eerste deel kreeg tien minuten na de thee al weer een vervolg.

Gladon joeg het speeltuig toen wild over en aansluitend zakte GA Eagles weer weg. Noslin kopte net over en Noppert keerde de inzet van Seuntjens met behulp van de paal. Noslin en Tirpan werden halverwege de tweede helft nog gevaarlijk en daarna sloot Sjors Ultee definitief de deur.

Met diverse wissels besloot de trainer van Fortuna Sittard de 1-0 voorsprong te verdedigen en bood de gasten uit Overijssel wat ruimte om aan te vallen. Echter ook dat lukte maar moeizaam en uiteindelijk kwam de paarse formatie tot één inzet tussen de palen.

Het was invaller Cordona die met een schuiver doelman Van Osch even liet schrikken, maar de inzet werd eenvoudig verwerkt. Dat was dan ook het enige wat GA Eagles kon brengen in Sittard waar het achteraf met name ging over de gemiste kans. Niet die van Cordona maar om zich als club stevig te melden voor de play-offs voor Europees voetbal.

Want concurrenten FC Utrecht en FC Groningen verloren eerder die dag waardoor en een goed slag geslagen kon worden. Aan de andere kant zijn de opties nu gelijk als voor aanvang en doet de equipe van Van Wonderen nog steeds mee voor een bonusprijs. Maar of de ploeg dat zelf wel wil, zal het moeten bewijzen in het thuisduel van zondag als Vitesse op bezoek komt.

Het is ook na deze wedstrijd weer mogelijk om te stemmen op De Eagle van het jaar op deze pagina!

Bron: Deventervoetbal.nl