Een sfeervol Avondje Adelaarshorst resulteerde afgelopen zaterdag tegen Sparta Rotterdam in drie welverdiende punten. Nu de competitie aankomend weekeinde stilligt, is het dan ook een mooie gelegenheid om het verloop van de laatste Matchday kort te evalueren.

Zo is uit de wedstrijd tegen Sparta Rotterdam onder meer naar voren gekomen dat het heel erg druk was bij de horecaverkooppunten. Dit heeft onder meer te maken met het feit dat de seizoenkaarthouders van vak 6, 7 en 8 van de B-Side noodgedwongen waren verspreid over de andere tribunes, waardoor de verdeling van de ‘toeschouwersdruk’ op de horecaverkooppunten niet meer in verhouding was. Gevolg hiervan was dat de horecaverkooppunten van de Leo Halle tribune en IJsseltribune te maken kregen met een veel grotere toestroom van supporters dan gebruikelijk, terwijl het bij de horecaverkooppunten van de B-Side (veel) rustiger was.

Er zijn vragen binnengekomen over het feit dat het Supportershome alleen open is voor het afhalen van consumpties. Reden hiervan is dat het Supportershome door de overheid als horecagelegenheid wordt aangemerkt. Volledige openstelling van het Supportershome zou daarom betekenen dat iedereen binnen op anderhalve meter dient te zitten, iets wat in de praktijk lastig te realiseren is. Om de druk op het Supportershome te verlichten gaat de Supportersvereniging voor en na de wedstrijden tegen PEC Zwolle en PSV een extra bierpunt op het supportersplein creëeren.

Door de huidige maatregelen in het stadion nemen door een verruiming van de openingstijden van de horecapunten, een regelmatig gehoorde suggestie, de loopbewegingen teveel toe. De druk op de vrijwilligers van de Supportersvereniging zal daarbij met een verruiming dusdanig toenemen, dat zij geen haast geen tijd hebben om even tot rust te komen om de volgende piek aan ‘dorstige’ supporters op te kunnen vangen.

Ook wij zien uiteraard dat de huidige situatie niet ideaal is. Anderzijds is de extra drukte bij een deel van de horecaverkooppunten nu eenmaal een consequentie van de ‘twee derde stadionbezetting’. Een consequentie waar we vooralsnog helaas met zijn allen mee dienen te ‘dealen’. Vanaf het moment dat de stadioncapaciteit van De Adelaarshorst weer volledig mag worden benut, zal ook de druk op de horecaverkooppunten weer evenredig worden verdeeld, waardoor naar verwachting de wachtrijen minder lang zullen zijn.

Wij vragen dan ook iedereen om geduld en begrip voor de knelpunten die de huidige situatie met zich meebrengt, hoe lastig dit soms ook is. Mocht je zelf willen bijdragen aan een deel van de oplossing: extra handjes zijn uiteraard van harte welkom! Dus wil je zelf je steentje bijdragen binnen het gemotiveerde en hardwerkende vrijwilligersteam van de Supportersvereniging om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen op een wedstrijddag? Schroom dan vooral niet om je aan te melden via info@sv-gae.nl.

Tot snel in De Adelaarshorst!