Foeke Booy stond er verloren bij aan de zijlijn direct na afloop van het verloren duel in Breda. Terwijl in het stadion de opluchting zegevierde, speelde momenten door het hoofd van de Eagles trainer. Ook in de catacomben waren daar die overpeinzingen. Hij had een ploeg onder druk goed geprepareerd voor de kraker. Met een gedurfde en succesvolle strategie had Booy het Rat Verlegh stadion stil gekregen. De oefenmeester had zelfs weer voor spelers gekozen welke hij eerst naar een tweede plan had verwezen. Reimerink, Kolder en Schalk lieten hun trainer dan ook niet in de steek.

Go Ahead Eagles startte gedurfd met aanspeelpunt Kolder en Schalk er vlak onder. Vanaf de flanken zorgden Reimerink en Verhoek voor veel dreiging. Vanaf de meet had de Deventerploeg daarmee NAC in zijn greep. Het ging beter om met de ontstane druk, vonden de ruimtes goed, terwijl NAC zich met dat aanvalsspel weinig raad wist. Schalk kreeg de grootste kans na acht minuten, maar mikte naast en Overgoor kende zijn beste moment voor de goal tien minuten voor de thee. Met kansen voor Türüç, van der Linden en Amevor was GA Eagles de dominante ploeg. NAC kon daar alleen mogelijkheden van Seuntjens en Falkenburg tegenoverstellen.

Booy kon dan ook alleen maar tevreden zijn halverwege, waar Maaskant iets anders moest gaan verzinnen om grip op het duel te bemachtigen. Zijn plan werkte aansluitend een kwartier lang waarin De Zeeuw even kansrijk was. Daarna was het heft weer in Deventer handen met een enorme kans voor oud NAC speler Alex Schalk. Terwijl hij zijn inzet in de schoot van de liggende Ten Rouwelaar zag verdwijnen, remde hij de snelheid uit zijn eigen loopactie. Op dat moment scheurde de spits zijn hamstring en moest Booy opnieuw wisselen nadat hij juist De Sa had gebracht. Rijsdijk verving de onfortuinlijke ‘Bomber’ waarna Kolder nog tweemaal kansrijk was.

Zijn derde moment werd van de lijn gekopt door Amieux en vanaf dat moment hinkte Kowet op twee gedachten in het vermakelijke duel. NAC wisselde gedurfd en na de laatste grote kans, Vriends miste de scherpte voor Ten Rouwelaar, stevende het duel op een remise af. Echter kende NAC een Houdini act door wel doortastend te zijn op het middenveld waar de gasten de bal hadden moeten ‘wegroeien’. Het speeltuig kwam uit bij Tighadouini die vanaf links weer zocht naar zijn rechter. De bal zoefde vlak langs Amevor richting de korte hoek waar Van der Hart ogenschijnlijk niet op rekende. De uithaal trof doel waarna het stadion ontplofte, het trilde op zijn grondvesten. Emotie, opluchting, maar ook drama. Want de Eagles vergaten zichzelf te belonen voor een goede wedstrijd en lieten zich wederom het kaas van het brood eten in de laatste minuten.

Booy zijn positie was wankel voorafgaande aan dit duel, maar een coach ontslaan nadat hij een prima plan had ontvouwd, zijn keuzes goed hadden uitgepakt en de ploeg knullig tegen een nederlaag aan liep; Dat was ook niet het juiste signaal. Overpeinzingen ten over bij voorzitter en staf, waar Booy zijn relaas deed over het duel tegenover de journalisten. De trainer vertelde niet wakker te liggen van een beslissing waar hij geen grip op heeft. Wel wakker zal de Eagles trainer liggen van de gestolen overwinning, wederom een onnodige nederlaag waardoor concurrent NAC de ploeg tot een punt naderde. Het seizoen slot zal onderin zinderend worden tot de laatste dag.