Het memorabele jaar 2013, waarin Go Ahead na 17 jaar weer terugkeerde in de Eredivisie, is afgesloten met een uitstekende 10de plek op de ranglijst. De winst vandaag op FC Utrecht brengt het puntentotaal op maar liefst 23.  Dat we daarbij op de slotdag van het jaar zelfs PEC op de ranglijst zijn gepasseerd maakt het feest helemaal compleet.

Eerste helft

Het was een speelronde met mogelijkheden. De directe concurenten hadden bijna allen een lastig programma en bij onze tegenstander van vandaag ontbraken enkele basisspelers. Desondanks was het FC Utrecht dat de thuisploeg in de eigen Adelaarshorst vroeg onder druk zette. Daar wist het team van Foeke Booy even geen raad mee. Niet geheel verrassend waren het dan ook de bezoekers die op voorsprong kwamen door een doelpunt van debutant Cedric Badjeck.

Go Ahead had kort daarvoor een grote mogelijkheid via Antonia om de score te openen. Utrecht mocht niet lang genieten van de voorsprong. Een vloeiende aanval, opgezet met een fraaie hakbal van Falkenburg, werd door de goed spelende Jeffrey Rijsdijk vakkundig afgerond, 1-1. Het restant van de eerste helft was niet goed. Falkenburg kreeg na geknoei in de Utrecht defensie nog wel een riante mogelijkheid om de score te verdubbelen, maar hij faalde oog in oog met de Ruiter.

Tweede helft

In de tweede helft ging de thuisploeg, spelend richting de Brinkgreverweg, op zoek naar de gewenste overwinning. Deze kwam er na enige hulp van scheidsrechter Wiedemeijer. Een duikeling van Houtkoop na licht contact met van der Maarel leverde een strafschop op die door Jop van der Linden wederom eenvoudig werd verzilverd, 2-1. Snel na deze voorsprong kregen Falkenburg en Antonia de kans de wedstrijd te beslissen maar lieten dit na. Utrecht zette nog aan om een punt te redden en kreeg nog twee uitstekende mogelijkheden in de slotfase. een bal rolde langs de goede kant van de paal en Room pakte een kopbal na een hoekschop. Het bleef daarom spannend tot het verlossende fluitsignaal van de leidsman.

De gewenste driepunter is binnen! We gaan de winterstop in op de tiende plaats met 23 punten, een meer dan de vrienden uit Zwolle. Dat is meer dan verwacht maar we zijn er nog lang niet. Nummer 18, NEC, heeft slechts 8 punten minder. Maar voorlopig kunnen we een maand lang genieten van het uitzonderlijke voetbaljaar 2013. Daarna wacht SC Cambuur in Leeuwarden.

GA Eagles – FC Utrecht 2-1 (1-1)

4. Cedric Badjeck 0-1, 14. Jeffrey Rijsdijk 1-1, 74. Jop van der Linden 2-1 (strafschop).
Scheidsrechter: Wiedemeijer. Toeschouwers: 7538. Gele kaart: Oar, Derijck, Van der Maarel (FC Utrecht).

GA Eagles: Room; Schmidt, Vriends, Van der Linden, Schenk; Overgoor (88. Amevor), Rijsdijk (90+3. Lambooij), Türüc; Antonia, Falkenburg, Houtkoop (88. Godée).
FC Utrecht: Ruiter; Van der Maarel, Derijck, Heerings, Markiet; Sarota (82. Van der Stoep), Ayoub, Toornstra; Diemers, Oar, Badjeck.

Stem hier op uw man of the match.

Interviews

Jeffrey Rijsdijk