Go Ahead Eagles heeft een prima prestatie geleverd in Nieuw Galgenwaard tegen de plaatselijke FC. Na 90 minuten was het 1-1. Daarmee kreeg Go Ahead eigenlijk te weinig.

Eerste helft

De start van de rood-gelen in de eredivisie was onwennig. Sommige spelers hadden last van zenuwen of waren misschien onder de indruk van de ambiance. In de matig gevulde Galgenwaard begon FC Utrecht, in vergelijking met vorig seizoen sterk veranderd qua samenstelling, in een hoog tempo aan de wedstrijd en drukte Go Ahead terug. Een schot van Jens Toornstra toucheerde in minuut 5 de lat boven Room.

En na 10 minuten moest Deniz Turuc al geblesseerd het veld verlaten. Jeffrey Rijsdijk was zijn vervanger. in de 15de minuut slingerde Oar een vrije trap op het hoofd van Utrecht-verdediger Bulthuis die de bal licht toucheerde en keeper Room kansloos liet; 1-0. Na de ingelaste drinkpauze vanwege de hitte kwam Go Ahead beter in de wedstrijd, mede omdat Utrecht het tempo liet zakken. Tot een echte doelkans leidde het echter niet. Hoogtepunt was het gezang van de 600 meegereisde Eagles fans die hun Utrechtse  ‘collega’s’ regelmatig overstemden.

Tweede helft

In de tweede helft zagen we heel ander Go Ahead. Flitsend kwam de ploeg uit de startblokken. Houtkoop, in de eerste helft tamelijk kleurloos, tekende uit een lastige hoek direct in de 46ste minuut voor de gelijkmaker na een assist van Antonia; 1-1. Na deze geweldige opsteker bleven de Eagles de betere ploeg. We zagen het bekende combinatievoetbal op het middenveld af en toe weer terug. Utrecht, toch op eigen veld, keek er vaak alleen maar naar en speelde in een veel te laag tempo. Het recente Europese echec tegen het Luxemburgse FC Differdange zat blijkbaar nog in de hoofden van de spelers. Het gevaar voorin moest komen van Mulenga maar die kreeg nauwelijks bespeelbare ballen. Een enkele schotkans werd bekwaam door Room verwerkt. Het thuispubliek begon de ploeg maar weer eens uit te fluiten.

De beste kansen waren voor Go Ahead. Uit een puike voorzet van Rijsdijk kopte Kolder, die een prima wedstrijd speelde, steenhard op doelman Ruiter die ternauwernood een achterstand voor de thuisclub kon voorkomen. Rijsdijk schoot listig net voorlangs en ook Antonia en Houtkoop testten keeper Ruiter die in prima vorm stak. En in de 92ste minuut schoot Job v d Linden een vrije trap op de binnenkant van de paal, helaas rolde de bal niet over de doellijn. Go Ahead deed zichzelf dus te kort door niet door te drukken, vond ook trainer Booy na afloop. Het zal de onwennigheid op dit niveau zijn.

Verder vooral veel positief nieuws. Keeper Room speelde een prima wedstrijd en lijkt nu al helemaal in zijn element binnen de Deventer ploeg. Ook Schmidt en Overgoor deden positief van zich spreken. FC Utrecht daarentegen moet zich schamen voor het vertoonde spel en zal als het zo doorgaat een heel moeiijk seizoen tegemoet gaan. En wij hebben het eerste eredivisiepunt na 17 jaar binnen…

FC Utrecht – Go Ahead Eagles 1-1 (1-0)

15. Bulthuis    1-0
46. Houtkoop 1-1

Toeschouwers: 14.551

Opstellingen

FC Utrecht: Robbin Ruiter, Mark van der Maarel, Kai Heerings, Timothy Derijck, Dave Bulthuis, Johan Martensson (70/Ayoub), Jens Toornstra, Yoshiaki Takagi (76/Schepers), Tommy Oar, Jacob Mulenga, Leon de Kogel (64/De Ridder).

Go Ahead Eagles: Eloy Room, Doke Schmidt, Mawouna Amevor, Jop van der Linden, Xandro Schenk,(85/Schroyen); Sjoerd Overgoor, Deniz Türüc (11/Jeffrey Rijsdijk), Lars Lambooij (79/Pot); Jarchinio Antonia, Marnix Kolder, Xander Houtkoop.