Go Ahead Eagles heeft vanmiddag in een zonovergoten Adelaarshorst een reuzenstap gezet richting lijfsbehoud. Eindelijk werd de ploeg beloond voor het goede voetbal. Lukte het vorige week net niet, dit keer bleven de punten in de derby tegen FC Twente in Deventer.

Jarchinio Antonia.

Met dezelfde basis als de laatste weken gebruikelijk, dus met Kolder op de bank, was de openingsfase voorzichtig. In tegenstelling tot de wedstrijd van vorige week tegen PSV, werd er minder energie in de wedstrijd gestopt en gedoseerd de aanval gezocht. Rijsdijk kreeg een beste kans maar stuitte op de Twente-goalie. Desalnietemin slaagde de ploeg van Foeke Booy er in de zo gewenste voorsprong op het bord te krijgen. Nadat Twente de bal knullig verspeelde op het middenveld wist, uit een onmogelijke hoek, de ijverige Jarchinio Antonia oud-Eagle Nick Marsman te verslaan. De fout van de doelman zou de Twentenaren uiteindelijk fataal worden.

Tweede helft

Met in het achterhoofd de tweede helft tegen PSV werd het spel na de thee hervat. Gedisciplineerd werden de aanvallende pogingen van Twente geelimineerd waardoor de Tukkers nauwelijks gevaarlijk konden worden. De enige grote kans viel te noteren voor Luc Castaignos die echter niet zijn meest gelukkige middag beleefde. In de 90ste minuut volleyde hij de bal centimeters naast het doel van Andersen. Gaandeweg groeide het geloof in een stunt. Dat de oostelijke derby na vijf lange minuten extra speeltijd drie punten opleverde was verdiend en werd groots gevierd;  behalve natuurlijk in het stille uitvak waar 400 Twente-supporters zich stonden te verbijten.

Het was pas de tweede clean sheet van dit seizoen. Na 27 wedstrijden hebben we 31 punten en staan we op de 12 plaats. Nog slechts zeven finales te gaan te beginnen met de volgende derby, dit maal de IJsselderby in Zwolle wel te verstaan. Na de klinkende 4-1 in de thuiswedstrijd wordt deze misschien wel weer een prooi voor de Adelaars..

Go Ahead Eagles – FC Twente 1-0 (1-0)

Antonia (33)

Arbiter: van Boekel  Geel: Castaignos

Toeschouwers: 7.938

Go Ahead Eagles
Andersen, Schmidt, Vriends, v.d. Linden, Schenk (Haps/76), Rijsdijk, Overgoor,
Turuc, Antonia, Falkenburg (Kolder/90), Houtkoop (Godee/70)

FC Twente
Marsman, Rosales, Bengtsson, Bjelland, Koppers, Ebecilio, Promes, Gutierrez,
Tadic, Castaignos, Corona (Mokhtar/63).

Stem hier op uw man of the match

Sjoerd Overgoor

Jarchinio Antonia