De Supportersvereniging was afgelopen zaterdag aanwezig bij het Supporterscollectief Nederland in Wageningen. Hier waren diverse geledingen bij aanwezig.

Tijdens deze bijeenkomst hield de Supportersvereniging van FC Groningen een mooie presentatie over normalisatie voor zowel het bezoeken van een uitwedstrijd, als het ontvangen van de bezoekers bij een thuiswedstrijd. De supportersvereniging van FC Groningen krijgt van hun club de ruimte om tijdens de vooroverleggen bij zowel de thuis- als uitwedstrijden aan te sluiten en input te leveren. Waarmee zij toch geregeld een succes weten te boeken in de vervoersregelingen.

Aan het eind van de presentatie riepen de heren op tot steun van de andere Supportersverenigingen. Echter bleek dat een aantal supportersverenigingen, waaronder Supportersvereniging Go Ahead Eagles, al tijden niet meer aansluiten bij vooroverleggen. Wat volgens de heren wel wenselijk is en zeker van belang is in de strijd voor normalisatie.

Voorheen zat de Supportersvereniging Go Ahead Eagles altijd bij een vooroverleg, maar sinds kort is het niet meer gewenst dat de vereniging aansluit bij dit soort overleggen. De vereniging heeft dit onlangs nog aangekaart bij de COGA.

Tijdens deze bijeenkomst waren ook diverse vertegenwoordigers van Ajax aanwezig. Aan een van hen werd de vraag gesteld wat nu de reden van Ajax was om ons wederom een verplichte buscombi op te leggen.

De vertegenwoordiger gaf te kennen niet exact op de hoogte te zijn waarom er een buscombi is opgelegd aan Go Ahead Eagles en zou e.e.a. navragen bij de veiligheidscoördinator van de club.

Wel gaf de vertegenwoordiger aan dat plusminus 12 van de 17 clubs met eigen vervoer naar Amsterdam mogen afreizen.

Deze uitspraak bevreemdt ons, want zoals we weten is er dit seizoen weer een verplichte buscombi van kracht. Een verplichte buscombi waar andere geledingen tegen protesteerden door middel van een oproep tot een boycot.

In de dagen erna is er veelvuldig contact geweest met oa de supportersvereniging van AFC Ajax, de SLO van Ajax, welke weer contact hadden met hun VC. AFC Ajax streeft ernaar om zo veel mogelijk en gastvrij vervoer voor de supporters van de bezoekende club.

De wedstrijd Ajax – Go Ahead Eagles is door de politie Amsterdam ingeschaald als een risico B wedstrijd. Daar hangt een buscombi aan vast.

Tijdens het vooroverleg is dit medegedeeld aan de vertegenwoordigers van Go Ahead Eagles. Go Ahead Eagles heeft hier zonder enige weerstand akkoord op gegeven.Dit tot grote frustratie van de supportersvereniging Go Ahead Eagles.

Waarom hebben wij een loyaliteitspunten regeling?

Juist! Om loyaliteit en goed gedrag te belonen.

Dit middel had juist nu ingebracht moeten worden. De club had in ieder geval moeten proberen er een autocombi van te maken. Dan hadden we voor volgend seizoen een maatstaf gehad voor de politie Amsterdam en kunnen laten zien dat wij op deze manier prima naar uitwedstrijden kunnen afreizen.

Waarom heeft de club dit zo geaccepteerd? Waarom geen plan ingediend of überhaupt voorgesteld om het dit jaar anders te gaan doen? Mede door de loyaliteit punten kunnen we juist maatwerk leveren. Waarom aangeven dat het wel akkoord is en men ook niets anders had verwacht? Waar en wie komt er op dat moment dan op voor de belangen van de supporters? Als we een keer wat anders willen dan de verplichte buscombi, zul je als club ook je best moeten doen om de geopperde regeling tijdens het vooroverleg om te buigen. Hiervoor vooraf een plan maken en onderhandelen met goede onderbouwingen.

Wat is er de afgelopen jaren voorgevallen omtrent wedstrijden van beide clubs?

Dat er rivaliteit is KLOPT, maar van excessen is allang geen sprake meer.

Het eerste ontvangst was zeker niet goed in 2013 (!), maar na veel overleg en onze bevindingen gedeeld te hebben met oa de VC van Ajax, heeft Ajax zeker stappen gezet. Natuurlijk zullen er supporters blijven die er nooit meer heen willen om deze reden. Maar laten we wel zo eerlijk zijn dat de ontvangst aanzienlijk verbeterd is tov 2013.

Dat er supporters zijn die deze wedstrijd blijven boycotten, omdat andere clubs wel op eigen vervoer mogen gaan naar Ajax, is hun goed recht. Net zoals andere supporters het recht hebben om wel af te reizen. JUIST door het in stand houden van de verplichte buscombi, houdt men ook de boycot in stand en de vicieuze cirkel is dan rond.

En elk jaar komt deze discussie weer terug. Dus ook om deze reden had de club naar ons zienswijze actie moeten ondernemen en met een uitgewerkt plan moeten komen, maatwerk heet dat. Men had de discussie op gang moeten brengen, het belang moeten behartigen van de supporters.

De Supportersvereniging gaat daarom ook de volgende verzoeken op tafel leggen bij de club:

1: De Supportersvereniging wenst aan te schuiven bij de evaluatie van de wedstrijd Afc Ajax – Go Ahead Eagles. Hierbij zullen we ook vragen aan de vertegenwoordigers van AFC Ajax en de supportersvereniging Ajax om aan te sluiten.

2: De Supportersvereniging wenst vanaf heden weer aan te schuiven bij de voor overleggen van zowel de uit-als thuiswedstrijden. Zodat wij de gewenste vervoersregelingen voor kunnen dragen en daarbij de loyaliteitspunten regeling zullen benoemen ter onderbouwing. Deze punten geven standaard recht op het kopen van een ticket voor een uitwedstrijd, echter kun je veel gerichter deze punten in gaan zetten op vervoersregelingen. Dus meer met de auto en minder met de bus.

De Supportersvereniging hoopt hiermee weer de belangen en wensen van de supporters kracht bij te kunnen zetten. En samen met andere supportersverenigingen stappen te zetten in de richting van normalisatie omtrent uitwedstrijden.