Een benutte strafschop in de extra tijd voorkwam een vierde nederlaag op rij gisterenavond. “Ik begrijp het publiek wel”, vertelde trainer Dennis Demmers na afloop en vervolgde; “Wij zijn zelf ook teleurgesteld”.

De thuisclub speelde een half uur bijna als in een eerdere goede fase van deze competitie, echter toen vielen de goals wel en werd de koppositie behaald. De ploeg van Demmers zit nu in een fase dat de bal via de lat over gaat. Tot overmaat van ramp was het eerste schot op doel van de gasten uit Helmond wel raak.

ENTHOUSIASTE
De Kogel mikte al na twee minuten spelen in de hoek, echter doelman Van der Steen bleek een lastige sta-in-de-weg. Ook het goede schot van Daemen keerde hij even later sierlijk. Het enthousiaste aanvalsspel met wisselende buitenspelers en een bewegelijke Van Ewijk was imponerend: “Ik hield mijn hart vast in die periode”, aldus Helmond trainer Van Dijk die aanvulde: “We werden volledig overlopen en hadden geen schijn van kans”.

KUTGOAL
De treffer viel niet voor Kowet, maar wel voor de gasten. De Servische verdediger Bjelica mocht aanleggen van 27 meter en schoot de vrije trap pardoes binnen. Schenk illustreerde: “Het moest toen al gewoon 3-0 staan en dan krijg je zo’n kutgoal tegen”. Het publiek morde, terwijl de kleedkamers op werden gezocht, iets wat beide trainers wel begrepen. Schalkhaarder Van Dijk gaf in de rust aan dat het publiek zich tegen de thuisploeg zou gaan keren.

DRUISTIG
Na de rust veranderde het spelbeeld, de Eagles waren te druistig op zoek naar de gelijkmaker, niet meer het verzorgde spelbeeld van de eerste helft. Het zorgde voor slordigheid en onrust, ook bij het publiek. “De tweede helft gingen we mee in hun spel en tempo én met het gejoel vanaf de zijkant”, verklaarde Teijsse direct na afloop, hij vulde aan: “Door het publiek wilden sommigen de bal niet meer hebben”.

LANGE BAL
De Bondt moest voor nieuw elan gaan zorgen toen hij, na 62 minuten, de teleurstellende Van Overbeek afloste. Zijn eerste actie was veelbelovend toen hij wel voorbij kwam aan linksback Cortie en de doelman aftroefde op inzet, echter zijn medespelers rekenden hier niet op. Ook de wissel van Rijsdijk voor Duits gaf meer aanvallende impulsen aan het spel van de GA Eagles en de Helmond sluitpost kreeg weer werk. Daarbij werd wel te veel de lange bal gespeeld waardoor het echte gevaar uitbleef.

KATACHTIG
De tegenstoten waren eigenlijk gevaarlijker met Markiet en Schilders die dicht bij de 0-2 waren. Die laatste kans ontstond door het 1 op 1 spelen van Demmers, hij had Ten Den gebracht die dicht bij een treffer was vlak voor tijd. De doelman redde katachtig en tikte de bal van de lijn, Schenk had de bal toen voor het inkoppen: “De keeper lag op de grond, dus ik dacht ‘kop hoog en zuiver’, het had gewoon een goal moeten zijn”. Van der Steen redde andermaal zijn ploeg en een nieuwe nederlaag leek een feit.

ESCAPE
Man of the match Xandro Schenk had wel een verklaring voor het opportune spel: ”Te snel de lange bal gekozen, enerzijds door het publiek, maar ook de tijd begint te dringen”. In de slotminuut werd Ten Den aangetikt op snelheid en was de strafschop de escape voor Kowet. Topschutter De Kogel bleef koel en scoorde weer eens, na drie duels zonder doelpunt.

GIFBEKER
“Die gifbeker moet helemaal leeg”, sloot Schenk mee af. Hij hoopt dat dit punt de kentering kan zijn voor de fase waar de ploeg in verkeerd. Demmers was tevreden over de eerste helft: “We speelden goed voetbal naar voren toe, dat leverde mogelijkheden op”. Na de rust was het anders: “Toen werd het slordig, veel verkeerde keuzes”. Het geduld bij het publiek lijkt bijna ten einde, trainer Demmers is daarbij het mikpunt.

Kenny TEIJSSE

Xandro SCHENK