Op de vroege dinsdagavond moest Go Ahead Eagles aantreden op het trainingscomplex van PSV. Het door Corona geteisterde elftal van coach Van Wonderen was op acht plekken gewijzigd, maar bleek uiterst effectief, won met 2-3 en pakte daarmee de zevende stek in de eerste divisie.

Rabillard (getooid met masker vanwege zijn gebroken neus) was weer terug, evenals aanvoerder Veldmate. Samen met Van Hoeven, Lucassen, Bakker en Michaelis waren zij de uitblinkers aan Deventer zijde. De ploeg knokte voor wat het waard was en die strijdlust werd beloond met een driepunter.

Jong PSV was vanaf de meet af aan de betere ploeg en de rappe backs maakte het er de defensie van Kowet niet gemakkelijk op. Met name de flegmatieke Antonisse was ongrijpbaar en veroorzaakte het meeste gevaar voor PSV, echter zonder doeltreffend te zijn. Dat laatste was mede te danken aan het heldhaftige optreden van doelman Michaelis.

De lange sluitpost greep goed in toen Antonisse een listige stuiter produceerde na 7 minuten wedstrijd. Ook op de kopbal van Kristinsson had de lange sluitpost een antwoord door de inzet uit de onderhoek te ranselen. Na een kwartier spelen toonde hij wederom sterker te zijn toen Saibari oog in oog met hem kwam te staan. Drie waardevolle reddingen en nog steeds de 0-0 op het bord, een ware opsteker voor Go Ahead Eagles die tot dan geen kans kon realiseren.

Gedisciplineerd bleef GA Eagles werken en Van Hoeven was de slimste na het goed druk zetten van zijn teamgenoten op het middenveld. Luis Felipe speelde te zacht terug op zijn doelman en Van Hoeven wist wel raad met het cadeautje door sluitpost Delange keurig te ‘poorten’ voor de 0-1. Een treffer tegen de verhoudingen in en het werd nog doller. Op het Eindhovense middenveld bleef men slordig en Van Hoeven was weer de geduldigste en stuurde met een heerlijke dieptebal Rabillard weg.

De Fransman hield controle over de bal en was de vreemd springende Delange ook de baas met een koele schuiver voor de 0-2, Uitermate effectief werd het geklungel van de talenten uit Eindhoven afgestraft. Bijna was daar weer de helpende hand van Jong PSV toen verdediger Kreekels de eigen doelman bijna verraste, echter kon Delange de 0-3 nét voorkomen.

Na de thee echter toch de derde Deventertreffer toen Eyibil een aanval opzette door Hendriks de vrije ruimte in te sturen. De centrumspits zoekt dan naar Rabillard maar de Fransman ziet zijn inzet gekraakt worden. Pardoes valt het speeltuig voor de voeten van de doorgelopen Eyibil die eenvoudig voor de 0-3 aantekent, de winst lijkt al binnen na 49 minuten spelen in een regenachtig Brabant.

Toch wordt het nog spannend op De Herdgang waar de behendige Kjølø de bal voorzet en IJslander Kristinsson de bal ‘vindt’ in het strafschopgebied. Vanuit de draai verschalkt hij Michaelis voor de aansluitingstreffer. Met name de opkomende backs Oppegard en Sambo veroorzaakten regelmatig een overwicht, echter gaandeweg de tweede helft was de energie uit de jonge lijven gestroomd en werd PSV almaar slordiger.

Tot echte kansen kwam het niet meer, dus een hele batterij aan wisselspelers moesten voor nieuw elan zorgen, iets was ook nog lukte. De heldhaftige doelman Michaelis raakte geblesseerd en het eerste optreden van invaller doelman Shawn Veldhuis was de bal uit het eigen net halen. Saibari plofte de bal achter de Eagles defensie waar men invaller Thomas over het hoofd had gezien die voor de 2-3 zorgde.

Dan verwacht je een alles of niets offensief, echter bleef dat eigenlijk uit. De thuisploeg was te vermoeid en Go Ahead Eagles zeer gedisciplineerd. Max Leeflang, verdediger van O21, loste Hendriks nog af om defensief te assisteren en Van Wonderen liet ook Botos debuteren. Allen werkte hard op de hobbelige grasmat in Eindhoven en sleepten de driepunter heldhaftig uit het spreekwoordelijk vuur. Een prima morele opsteker voor het, door corona geteisterde, team van Kees van Wonderen die trots was op zijn team dat veel inzet toonde. Van Wonderen heeft nu ook jongens kunnen zien spelen die normaal alleen goed zouden zijn voor een invalbeurt.

De schade als gevolg van de Coronagolf in Deventer blijft dus beperkt, de eerste overwinning bij Jong PSV is zelfs het gevolg. Een overwinning die de Deventer formatie op een zevende plek doet parkeren in de eerste divisie. Alles op koers dus, zo bijna halverwege het lopende seizoen.

Het is ook na deze wedstrijd weer mogelijk om te stemmen op De Eagle van het jaar op deze pagina!

Bron: Deventervoetbal.nl