Nog even en dan is het zo ver, Go Ahead Eagles speelt de HALVE FINALE in het KNVB-bekertoernooi tegen ‘Rekordmeister Ajax Amsterdam’. De frequentie van veel rood-gele harten loopt inmiddels langzaam op tot bovengemiddelde waarden.

Na vijftien jaar eindelijk weer een Go Ahead Eagles – Ajax om het echie. Oude tijden herleven, de stad spreekt weer vol trots over ons Kowet. Destijds, 17 september 1995, trokken de Amsterdammers met 0-4, na een 0-0 ruststand, aan het langste eind. Donderdag echter (nog) geen competitieduel maar een heuse kraker in de beker. Het bekertoernooi dat ons dit seizoen al veel heeft gebracht en al een mooie plek heeft verworven in de roemrijke geschiedenis van onze club.

Na twee moeizame ronden waarin tegen zowel Rijnsburgse boys als Emmen een verlenging nodig was, werd tegen de veel sterker geachte tegenstanders Heracles en NAC het juiste strijdplan gevonden. De eerste fase doorkomen, groeien in de wedstrijd en vervolgens genadeloos toeslaan, de tegenstander in wanhoop achterlatend. Ajax kende tot dusverre een moeizame aanloop naar de halve finale. Zowel AGOVV, Dordrecht en NEC wisten het de Amsterdammers uiterst lastig te maken waarbij ook Ajax tweemaal een verlenging nodig had. In de achtste finales werden alleen de amateurs van WHC achteloos opzij gezet. De hoofdstedelingen verkeren momenteel echter in een uitstekende vorm en zijn bezig aan een indrukwekkende inhaal race in een ultieme poging de koploper FC Twente te achterhalen. Go Ahead Eagles daarentegen sprokkelt, mede door een waslijst aan geblesseerden, de punten de laatste weken moeizaam bij elkaar. De medische staf is dag en nacht in de weer om de sterkst mogelijke opstelling aan de aftrap te krijgen. Dave Bus en Donny de Groot lijken het te gaan halen. Er is zelfs een wonderdokter uit Rotterdam ingeschakeld om Maikel Kieftenbeld fit te krijgen. Een spierscheuring waar normaliter vier tot zes weken voor staat schijnt als sneeuw voor de zon te verdwijnen Hierbij gaan de gedachten terug naar 1978, toen Cees van Kooten als zijnde een wonder zijn opwachting maakte in het legendarische degradatieduel tegen die andere club uit Amsterdam nadat hij kort daarvoor was getroffen door een zweepslag. Martin Jol schijnt minder personele problemen te ondervinden en zal met een nagenoeg fitte selectie de reis naar Deventer aanvaarden.
Ons supporters staat slechts één ding te doen, ongeacht de stand (minimaal) 90 minuten lang laten zien dat de Adelaarshorst het gezelligste voetbalstadion is van Nederland. Zorgen voor een fantastische sfeer wat onze jongens zal voortstuwen naar wederom een ongekende prestatie en de Amsterdammers doet terugverlangen naar de heroïek  van het helaas aan de sloophamer ten prooi gevallen stadion De Meer. Worden we bruut gewekt uit onze droom of gaan we geschiedenis schrijven? Donderdagavond laat weten we meer, het strijdplan is inmiddels bekend.