Zondagmiddag speelde Go Ahead Eagles ver beneden niveau, maar wist desondanks ongeschonden Waalwijk te verlaten met twee treffers van Jerry van Ewijk.

Veel spelers behaalden hun niveau niet, tot ergernis van trainer Demmers. Het tempo was laag waardoor thuisclub RKC nauwelijks in de problemen kwam. Uitgespeelde kansen waren al helemaal schaars in het zonnige Waalwijk.

ATTENT
De eerste echte goede aanval, na een klein half uur spelen, werd direct een treffer. Na een uitstekende combinatie, met Leon de Kogel over links, werd de bal door Randy Wolters sierlijk ingeschoten. Echter doelman Vos kon redding brengen op de inzet van de linksbuiten. De goed meegelopen Jerry van Ewijk schoot attent binnen temeer de defensie van RKC stond te slapen in de nastoot.

NIVEAU
Zelfs een treffer brak de wedstrijd niet open, het gebrek aan beleving en de moeite om de bal in de ploeg te houden zou Kowet in ieder ander geval doen opbreken. Echter was de machteloze thuisploeg niet in staat om Go Ahead Eagles pijn te doen. Demmers was boos in de rust: “Te veel jongens haalden hun niveau niet en dan is de enige oplossing om iedere bal op het middenveld te winnen”. Dat bleef uit in de eerste helft.

SLEEPTOUW
Na de thee pakte RKC het anders aan en gooide de ballen veelvuldig achter de Deventer defensie. Daar vloeide toch het nodige gevaar uit. Bart Vriends moest regelmatig handelend optreden en deed dat met verve. Veelvuldig nam de aanvoerder zijn ploeg op sleeptouw door slim te zijn in de duels en ook handig te temporiseren. RKC reageerde daar dikwijls grimmig op wat de nodige kaarten opleverde.

GENATURALISEERD
Na de goede wissel van Demmers was het meeste gevaar over rechts genaturaliseerd. Robin van der Meer speelde geconcentreerder dan zijn voorganger Teijsse. Zijn spel leverde ook de enige kans op voor de Deventerploeg in het tweede bedrijf. Randy Wolters had aansluitend een mooie actie in huis maar hij raakte de bal volledig verkeerd. In het slotoffensief werd RKC wel steeds dreigender.

TEGENSTOOT
Het oppertune spel was moeilijk te bespelen door de elf van Demmers die er niet meer uit kwamen. Een onbesuisde actie van aanspeelpunt Cecilia werd met rood bestraft maar het remde de aanvalsdrang van RKC niet. Vanuit de tegenstoot besliste Van Ewijk het duel ver in blessuretijd; toen de jonge doelman Vos de bal naar voren wilde rammen, miste deze het speeltuig volledig.

FEESTJE
“Als je geen druk zet, maken ze ook geen fouten”, glimlachte Van Ewijk na het duel. De goedlachse Arnhemmer liep de bal binnen voor de 0-2 en vierde het feestje met de vele meegereisde Eagles supporters.  Een verklaring voor het matige niveau had Van Ewijk ook niet echt: “Misschien dat die midweekse wedstrijd wel meespeelde”. Met twee treffers en drie punten kon het Van Ewijk weinig schelen: “Vrijdag staan we er gewoon weer als Sparta op bezoek komt”.

DENNIS DEMMERS

RANDY WOLTERS